شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۲۵
Saturday May 4, 2024 03:25

تاثیرات اختلافات خانوادگی بر بروز وسواس کودکان

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: اختلاف در نظر و عقیده در هر خانواده ای پیش می آید اما مسئله مهم نحوه مدیریت این اختلافات می باشد.
 به گزارش ایسنا، بنابر اعلام انتخاب نو، برخی از والدین با عدم توجه به حضور کودکان اقدام به برچسب زنی به یکدیگر، کتک کاری، توهین و تحقیر می کنند و این عمل باعث بروز مشکلات روانی شدیدی در کودک می شود.
 
تحقیقات نشان داده کودکان از ۶ ماهگی تا زمانی که به سن ۲۰ سالگی می رسند تحت تاثیر روابط و مشکلات والدین قرار می گیرند و روشی که والدین برای بهبود روابط خود و حل مشکلات اخذ می کنند، به صورت مستقیم بر ناخودآگاه کودک اثر گذار است.
 
پژوهشها نشان می دهند که کودکان با مرگ پدر و مادر بهتر کنار می آیند تا با تنش ها و کشمکش های آنها. والدینی که به شکل بالغانه در زمان بروز مشکلات رفتار می کنند و در مقابل کودک دعوا نمی‌کنند، کودکانی با سلامت روانی بالاتری خواهند داشت.
 
تاثیرات اختلافات خانوادگی بر کودکان
 
۱- احساس ناامنی: اولین تاثیری که اختلافات خانوادگی بر کودک می گذارد  احساس ناامنی عاطفی می باشد. این کودکان که شاهد درگیری بین والدین هستند، همواره نگران دور شدن والدین از یکدیگر و یا بی توجهی از سوی یکی از والدین می باشند و این مسئله ترس زیادی در آنها ایجاد می کند. این کودکان معمولا در مرکز مشاوره در شمال تهران با بازی درمانی این احساسات خود را بروز می‌دهند.

 

۲- جدایی کودک از والدین: والدینی که دچار مشکل و خشم از یکدیگر می‌باشند، نمی توانند رابطه خوبی با کودک برقرار کنند. از نظر دکتر محمدرضا تابع جماعت مشاور روانشناس خانواده، تنش و دعوا بین زوجین باعث بالا رفتن تنش های خانوادگی و جدایی بین اعضاء خانواده می گردد و باعث می شود تا والدین نسبت به فرزندان بی توجهی بیشتری از خود نشان دهند.

 

۳- بروز اختلالات روانی: یکی از شایع ترین تاثیرات اختلافات خانوادگی بر کودکان، بروز اختلالات روانی همچون افسردگی، وسواس، استرس و اضطراب در کودک می باشد که در اثر فشار روانی که در توان کودک نیست، بروز پیدا می‌کند.
تحقیقات در بین کودکانی که والدین آنها از درگیری در مقابل کودک خودداری می‌کنند با کودکانی که در معرض اختلافات والدین قرار می گیرند نشان می دهد، کودکان گروه اول از سلامت روانی بسیار بالاتری نسبت به گروه دوم برخوردار هستند.
 
۴- مشکلات تحصیلی: بروز مشکلات تحصیلی در کودکانی که در خانواده‌های پر تنش زندگی می کنند بسیار بالا می باشد. از نظر روانشناس خوب کودکان این کودکان به دلیل نگرانی ها و فشارهای روانی که از طرق خانواده به آنها وارد می شود معمولا توانایی تمرکز بر تحصیلات خود را نداشته و نسبت به همسالان خود ضعیف تر هستند.
 
۵- مشکلات زناشویی در بزرگسالی: یکی دیگر از مواردی که در بین کودکانی که با مشاهده درگیری بین والدین بزرگ می شوند، مشکلات زناشویی در بزرگسالی می‌باشد. این کودکان با الگوبرداری اشتباه از والدین خود در نحوه بروز مشکلات و حل مسئله، دچار ناسازگاری با همسرشان شده و رفتار غلط والدین خود را تکرار می‌کند.
 
وسواس در کودکان
 
اختلال وسواس یاOCD  یکی از اختلالاتی می‌باشد که به دو صورت فکری و عملی بروز می کند. وسواس عملی فرد را وادار به عملکردهای تکرار گونه همچون شستشوی مداوم، وارسی و چک کردن و نظم افراطی می کند در حالی که وسواس فکری، به افکار مزاحمی که دائما فکر فرد را تحت تاثیر قرار می دهند اطلاق می شود. وسواس معمولا با اجبار همراه بوده و زندگی فرد را مختل می کند.
 
وسواس در کودکان نیز همچون بزرگسالان به صورت افکار مزاحم و یا اجبار به تکرار عملکردهای رفتاری که باعث ایجاد ناراحتی، افت تحصیلی، استرس و اضطراب و مشکل در رشد عاطفی آنها می‌شود، نمود پیدا می کند که نیاز به درمان وسواس برای بازگشت به زندگی طبیعی خواهند داشت.
 
معمولا وقتی کودک دچار وسواس می شود و همسالان او متوجه این حالت می گردند، کودک را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند و همین مسئله در شدت گرفتن وسواس او تاثیرگذار است.
 
عوامل تاثیرگذار بر وسواس کودکان
 
۱- وراثت: ۵ درصد از کودکانی که دچار وسواس هستند آن را از والدین خود به ارث برده اند. البته این نکته را نباید از یاد برد که هر چقدر کودکی به صورت ژنتیکی مستعد ابتلا به وسواس باشد اما تا زمانی که تحریکات اجتماعی اطراف وی رخ ندهد این وسواس بروز نمی کند.
 
۲- عملکرد والدین: والدین وسواسی بیشتر به دلیل رفتار و عملکرد وسواسی که دارند این مسئله را از کودکی در ناخودآگاه کودک نهادینه می کنند و در بسیاری از موارد کودک تصور می کند این عملکرد عادی می باشد.
 
۳- تجاوز: یکی از شایع‌ترین مسائلی که باعث بروز وسواس در کودکان می شود تجاوز است. وقتی کودکی مورد تعرض جسمی قرار می گیرد به دلیل فشار روانی که به او وارد می آید با شستشوی مداوم سعی می کند آلودگی را از خود دور کند.
 
از نظر دکتر نسرین باقری، متخصص مشاور خانواده عملکردهای این چنینی کودک مانند شستشوی مداوم یا علائم وسواس فکری حتما باید توسط والدین چک شده و برای درمان تخصصی به مراکز درمان روانشناسی مراجعه شود.
در مقابل کودک وسواسی خود چه عملکردی داشته باشیم؟
 
چنانچه متوجه وسواس در کودک خود شدید به هیچ عنوان وی را مورد تمسخر یا بی توجهی قرار ندهید و نیز اجازه ندهید اطرافیان او را بابت این عادات اذیت کنند.
 
استفاده از مشاوره تخصصی در مرکز مشاوره انتخاب نو می تواند برای والدینی که در تشخیص و درمان وسواس کودکان خود دچار مشکل هستند، انتخاب مناسبی باشد و به کودک این فرصت را بدهند تا از زندگی با سلامت روانی بهره‌مند شود.

 

منبع: ایسنا

۱۵ مهر ۱۳۹۹
کد خبر : ۳۸۵
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید