چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۱۹
Wednesday Apr 24, 2024 03:19

چگونگی بازنمایی آسیب‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان در مستندهای اجتماعی پس از انقلاب اسلامی ایران

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه,  کودک, فرزند, محیط زیست ,آسیب های اجتماعی , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: در این مقاله 10 مستند اجتماعی پس از انقلاب اسلامی ایران با اتخاذ رویکردی جامعه شناختی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته ­اند.
هدف از این تحلیل فهمیدن دو مطلب است: اول بررسی این نکته که مسائل و آسیب­های اجتماعی کودکان و نوجوانان در مستندهای اجتماعی پس از انقلاب چگونه بازنمایی شده‌اند، دوم این که در فیلم‌های مورد بررسی از بین چهار نهاد خانواده، دولت، مدرسه و وسایل ارتباط جمعی کدام یک بیشتر به عنوان مقصر اصلی در پیدایش آسیب­ های اجتماعی کودکان و نوجوانان شناخته شده ­اند؟
چارچوب نظری مقاله متأثر از تقسیم‌بندی جان هاگان در مورد مسائل اجتماعی است، فیلم­ ها با سه رویکرد کارکرد گرایی، تضاد و کنش متقابل نمادین با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی مورد تحلیل قرار گرفته ­اند.
نتایج تحقیق بدین گونه بود که مستندهای اجتماعی ساخته شده در سال­ های اولیه انقلاب به دلیل باز بودن فضای سیاسی و اجتماعی کشور با استفاده از رویکرد تضاد به بازنمایی آسیب­ های اجتماعی پرداخته ­اند، یعنی بیش از هر چیز تضاد طبقاتی موجود در جامعه به عنوان عامل پیدایش مسائل اجتماعی کودکان و نوجوانان مطرح شده است.
با گذشت زمان یعنی در دهه هفتاد و هشتاد شاهد تغییر رویکرد مستند سازان هستیم و فیلم ­ها با رویکرد کارکردگرایی و در مواردی کنش متقابل نمادین به بررسی آسیب­ های اجتماعی پرداخته ­اند، یعنی مواردی همچون فقر اقتصادی، عدم کنترل و نظارت خانواده­ها، همنشینی با دوستان و غیره به عنوان عوامل مؤثر در پیدایش آسیب‌های اجتماعی مطرح می ­شوند.همچنین خانواده بیش از هر نهاد دیگری در فیلم­ های مورد بررسی به عنوان عامل اصلی پیدایش آسیب­ های اجتماعی معرفی شده است.

 

 اصل مقاله 922.08 K

نویسنده: علیرضا حسینی . استادیار دانشگاه علامه طباطبائی

منبع: فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

۱۹ بهمن ۱۳۹۸
کد خبر : ۹۹
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست ,آسیب های اجتماعی , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید