سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ۱۰:۳۸
Tuesday Apr 16, 2024 10:38
 

چند گام برای تربیت کودک دوستدار محیط زیست

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه,  کودک, فرزند, محیط زیست
سلامت کودکان: یک متخصص در حوزه محیط زیست بر پرورش نسل متعهد به محیط زیست با بهره‌گیری از آموزه‌های نوین تاکید کرد و توسعه پایدار در آینده را منوط به توجه به این مهم دانست.
یک متخصص در حوزه محیط زیست بر پرورش نسل متعهد به محیط زیست با بهره‌گیری از آموزه‌های نوین تاکید کرد و توسعه پایدار در آینده را منوط به توجه به این مهم دانست.
 
مدیرعامل خانه سازمان‌های غیر دولتی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر تاثیر سبک زندگی امروز بر ارتباط کودکان با طبیعت، گفت: کودکان امروز در جامعه ما محکوم به اسارت در فضای محدود آپارتمان‌ها هستند و این عامل بر روی ارتباط موثر کودکان با طبیعت تاثیر گذاشته و در آینده مشکل‌آفرین است.
 
سیاوش آقاخانی بیان کرد: امروز در دنیا روش‌های نوینی جهت تداوم و حفظ ارتباط انسان با طبیعت در نسل‌های آینده به کار گرفته می‌شود ولی متاسفانه کشور ما از این فرایندها فاصله دارد و با توجه به تغییر سبک زندگی امروز نیاز است بیش از گذشته به این مهم توجه شود.
 
این دکترای محیط زیست با بیان اینکه آموزش کودکان و نهادینه شدن آموزه‌های زیست‌محیطی نیاز به بهره‌گیری از شیوه‌های خاص دارد، افزود: بسیاری از آموزه‌های زیست‌محیطی در مدارس به کودکان ارائه می‌شود، اما در اغلب موارد شاهد عدم تاثیرگذاری موثر این آموزش‌ها هستیم.
 
وی ادامه داد: با پیشرفت تکنولوژی نحوه پذیرش آموزش‌ها توسط کودکان نیز تغییر کرده است و امروز تنها با ارائه نکاتی در کتب درسی و اکتفا به مباحث تئوری نمی‌توان انتظار اثر بخشی لازم را در این حوزه داشت.
 
آموزه‌های زیست‌محیطی برای نسل جدید زمانی اثرگذار و مورد پذیرش است که با خلاقیت و بهره‌گیری از آموزش‌های عینی و عملی همراه باشد.
 
آقاخانی ضمن اشاره به جذابیت فضای مجازی برای اغلب گروه‌های سنی بویژه نسل جدید عنوان کرد: بهره‌گیری از آموزش‌های سنتی برای پرورش کودکان زیست‌محیطی شیوه مناسبی نیست و می‌توان از فضای مجازی بهترین بهره را جهت ارائه آموزش صحیح به کودکان و ارتباط آنها با طبیعت برد که این راهکار یکی از راهکارهای موجود است که در دنیا به کار برده می‌شود.
 
وی آموزش‌های کودک به کودک و کودک به خانواده را از جمله شیوه‌های نوین آموزش‌های زیست محیطی در دنیا مطرح کرد و با تاکید بر اینکه زبان محیط زیست در دنیا زبانی مشترک است، عنوان کرد: این نوع آموزش‌ها بر اساس تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته توسط متخصصین مرتبط در نظر گرفته شده و روش‌هایی است که در صورت اجرای صحیح می‌تواند بسیار موثر باشد.
 
مدیرعامل خانه سازمان‌های غیر دولتی استان مرکزی آماده‌سازی زیرساخت‌های آموزشی را اولین گام برای آموزش صحیح نسل جدید دانست و افزود: بخش حاکمیت باید با تغییر دیدگاه آموزشی، روش‌های نوین را در دستور کار قرار دهد و برای این منظور سرفصل‌های آموزشی را به صورت کاملا کارشناسی تعریف و ارائه کند. ا
 
ین دکترای محیط زیست گام دوم را مربوط به مدارس، دانشگاه‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست دانست و عنوان کرد: باید بستر آموزش‌های زیست‌محیطی به صورت عینی و عملی در مراکز تحصیلی فراهم شود و سازمان حفاظت محیط زیست جهت ایجاد این بسترها باید آموزش‌های مورد نیاز را ارائه داده و این مهم را به عنوان مطالبه‌ای به حق جهت حراست از محیط زیست در آینده‌ای نه چندان دور پیگیری کند.
 
آقاخانی مسئولیت خانواده‌ها را نیز در آموزش صحیح کودکان و دوستی آنان با طبیعت به عنوان گام سوم عنوان و بیان کرد: پرورش کودکان با اخلاق زیست‌محیطی و ایجاد حساسیت در آنها نسبت به این مهم یکی از وظایف خانواده‌هاست و جهت آگاه‌سازی خانواده نهادهای آموزشی و سازمان حفاظت محیط زیست نقش بسزایی دارند.
 
مدیرعامل خانه سازمان‌های غیر دولتی استان مرکزی نقش سازمان‌های مردم نهاد را نیز در ارائه آموزش‌های صحیح، کارآمد و موثر، اثر گذار دانست و افزود: این سازمان‌ها در کنار ارتباط با کودکان و ارائه آموزش‌های لازم جهت تربیت کودکان برای برنامه‌های آموزش کودک به کودک و کودک به خانواده، با توجه به ارتباطی که با جامعه به عنوان نهادهایی کاملا مردمی دارند، می‌توانند نقش مهمی در پرورش نسلی زیست‌محیطی ایفا کنند.
 
این دکترای محیط زیست راه‌اندازی مدارس طبیعت را از جمله اقدامات مورد نیاز برای آموزش صحیح کودکان در این خصوص دانست و بیان کرد: این مدارس با مدارس جم تفاوت دارند. در مدارس جم تنها به آموزش‌های زیست‌محیطی به صورت تئوری و تا حدودی عملی پرداخته می‌شود و به دلیل محدودیت امکانات در این مدارس امکان ارائه آموزش‌های عملی به صورت کامل وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: مدارس طبیعت در مکانی مناسب و اغلب در طبیعت راه‌اندازی شده و آموزش‌های کاملا عملی در طبیعت به کودکان ارائه داده می‌شود و تجربه‌های عینی زمینه‌ساز پرورش نسلی زیست‌محیطی می‌شود و تاثیر این امر در آینده به وضوح مشخص می‌شود.
 
آقاخانی عنوان کرد: در تعدادی از استان‌ها این مدارس راه‌اندازی شده است و ایجاد مدرسه طبیعت در استان مرکزی نیز در حال پیگیری است که امیدواریم با همکاری مسئولین این مدرسه به زودی در استان مرکزی نیز راه اندازی شود.
 
مدیرعامل خانه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی تاکید کرد: عدم توجه به آموزش‌های زیست‌محیطی به نسل جدید تبعات مخربی در آینده دارد و باعث می‌شود جوانان فردا که کودکان امروز هستند توجهی به مباحث زیست‌محیطی نداشته باشند و این عامل سبب بروز بسیاری از تخریب‌ها خواهد شد. باید توجه داشت که توسعه پایدار بدون توجه به مباحث زیست محیطی ممکن نخواهد بود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

۱۷ بهمن ۱۳۹۸
کد خبر : ۸۶
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید