جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۸:۲۱
Friday Mar 29, 2024 18:21
 

تغییر سبک زندگی عامل موثر در تمایل کودکان به فضای مجازی است

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه,  کودک, فرزند, تب , دارو, آهن , موبایل , فضای مجازی
سلامت کودکان: برنامه "گفت و گوی فرهنگی" با موضوع سبد مصرف رسانه ای کودکان و با حضور دکتر مریم فرضی عضو سازمان نظام روانشناسی، روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه از شبکه رادیویی گفت و گو به روی آنتن رفت.
عضو سازمان نظام روانشناسی در ابتدای این برنامه اظهار داشت: تغییرات فرهنگی را هیچ گاه نمی توان نادیده گرفت و گریزی از آن نیست. تغییرات فرهنگی در طول سال ها و به تدریج به شکل نامحسوس ایجاد و متناسب با آن مسائلی به جامعه اضافه می شود.
وی با بیان این مطلب افزود: کودکان همواره از بزرگ تر های خود الگوبرداری می کنند. یعنی کودک از والدین خود در حال الگو برداری است. اینکه می بینیم بچه ها تمایل زیادی به فضای مجازی و گوشی های هوشمند نشان می دهند شاید به دلیل تمایل زیاد خانواده ها به این موضوع است.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی از دلایل دیگر این است که سبک زندگی ها متفاوت شده است. ارتباطات افراد با بستگان درجه یک مانند خواهر، برادر، عمه و خاله و دایی محدود شده و نیز شاغل بودن پدر و مادرها و عدم ارتباط با دنیای واقعی می تواند از عوامل موثر در تمایل فرزندان به فضای مجازی باشد.
این روانشناس بالینی گفت: بچه ها ذات کنجکاوی دارند و دوست دارند بسیاری از مسائل را بدانند لذا وقتی به مدرسه می روند این اطلاعات را از یکدیگر دریافت می کنند و به همین خاطر سواد رسانه ای آنها با سرعت بیشتری از پدر و مادرها حرکت می کند و شاید پیشی بگیرد.
وی با بیان تفاوت سبد رسانه ای کودکان ایرانی با کودکان دیگر کشورها عنوان کرد: خانواده ها باید نسبت به فضاهایی که از آن استفاده می کنند آگاهی های لازم و کلی را داشته باشند.
فرضی ادامه داد: بچه ها از طریق ارتباط پدر و مادرها با فضای مجازی وارد این فضا می شوند که شاید پدر و مادرها هم آگاهی لازم در مورد آن را ندارند. علاوه بر این متاسفانه برخی از پدر و مادر ها برای استراحت و آرام کردن فرزند دو ساله خود موبایل هوشمند را در اختیار او قرار می دهند درحالیکه کودک هیچ شناختی از این فضا ندارد.
عضو سازمان نظام روانشناسی تاکید کرد: قبل از ورود تکنولوژی به جامعه باید در مورد آن فرهنگ سازی کرد. در مدارس کشورهای دیگر این اطلاع رسانی وجود دارد و آموزش داده می شود و در نتیجه کنترل بیشتری بر روی این فضا وجود دارد. اما در ایران اینگونه نیست.
وی عنوان کرد: در ایران تکنولوژی زودتر از فرهنگ آن وارد جامعه شد و به سرعت حرکت و خانواده ها را درگیر کرد و زمان آگاهی دادن خیلی دیر بود. مدارس هم خیلی به این قضیه وارد نشدند و شاید برخی از معلمان هم سلیقه ای عمل کردند.
این مدرس دانشگاه در خاتمه افزود: آگاه سازی باید از طریق خانواده ها انجام شود. دولتمردان هم باید فضا و بستری را ایجاد کنند که فرهنگ سازی ها انجام شود.

منبع: رادیو گفتگو

 

۱۶ بهمن ۱۳۹۸
کد خبر : ۸۰
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, تب , دارو, آهن , موبایل , فضای مجازی

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید