پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۲۲
Thursday May 2, 2024 11:22

والدین عادت‌های بد غذایی کودک را اصلاح کنند

تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan کرونا covid19
تندرستی کودکان: یک متخصص تغذیه مدت زمان اصلاح عادت های بدغذایی کودک را چند روز تا چند هفته دانست و مطرح کرد: باید در مقابل بهانه گیری کودک برای غذا خوردن مقابله کنید و هرگز به زور به فرزند خود غذا ندهید. به او اجازه دهید هر اندازه که دوست دارد غذا بخورد.
دکتر سارا صافی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه عادت های نادرست غذایی بسیاری از کودکان به علت واکنش ها و رفتارهای نادرست والدین ایجاد می شود، اظهار کرد: برخی عادت ها و رفتارهای غلط والدین مانند علاقمندی به کودک تپل، قرار گرفتن تحت تأثیر اطرافیان و وادار کردن کودک به غذا خوردن، کشمکش و لجبازی با کودک خود در زمان غذا خوردن و یا انتقال اضطراب خود به کودک حین غذا خوردن سبب ایجاد عادت های بدغذایی در کودکان می شود.
 
وی به والدینی که به علت وسواس به کودک خود اجازه ریخت و پاش و غذا خوردن به طور مستقل را نمی دهند، اشاره و تصریح کرد: بسیاری از کودکان بدغذا هیچ مشکل یا بیماری زمینه ای ندارند و واکنش های غلط والدین سبب ایجاد این بدغذایی می شود پس نباید برای درمان بدغذایی در کودکان به دنبال انواع و اقسام مکمل های اشتهاآور باشیم بلکه باید عادت های غلط خود را اصلاح کنیم.
 
صافی بیان کرد: والدین تعیین می کنند کودک چه غذایی بخورد یعنی کودک باید از همان غذایی بخورد که برای کل خانواده آماده شده است، والدین باید در مقابل بهانه گیری کودک برای غذا خوردن مقابله کنند و نباید آشپز آماده به خدمت باشند، به طور واضح برای کودک خود توضیح دهند که غذای امروز همین است و او نیز باید از همین غذا بخورد.
 
کودک باید همزمان با سایر اعضای خانواده کنار سفره غذا بنشیند
 
وی با اشاره به اینکه کودک نیز باید همزمان با سایر اعضای خانواده کنار سفره غذا بنشیند، گفت: غذا خوردن کودک را به بهانه عدم گرسنگی او به تأخیر نیندازید، غذا خوردن کودک باید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول بکشد. برای او توضیح دهید که تا چند دقیقه دیگر باید سفره را جمع کنیم و تا میان وعده بعدی(حدود دو ساعت بعد) چیزی نمی خوریم. برای خوب غذا خوردن در وعده اصلی، اجازه ریزه خواری را به کودک خود ندهید.
 
این متخصص تغذیه ادامه داد: کودک نیز باید مانند بقیه کنار سفره غذا بنشیند. هنگام کار با تبلت و موبایل، اتاق خواب یا روبروی تلویزیون مکان های مناسبی برای غذا خوردن کودک نیستند. هرگز اجازه ندهید موقع غذا خوردن کودک به دنبال بازیگوشی باشد و شما قاشق به دست دنبال او باشید.
 
به زور به فرزند خود غذا ندهید
 
وی به حس سیری و گرسنگی غریزی کودک از بدو تولد اشاره و خاطرنشان کرد: کودک اگر گرسنه باشد، غذا می خورد و اگر سیر باشد، غذا نمی خورد. هرگز به زور به فرزند خود غذا ندهید. به او اجازه دهید هر اندازه که دوست دارد غذا بخورد.
 
صافی یادآور شد: اگر کودکتان گرسنه نیست او را تحت فشار قرار ندهید فقط برایش توضیح دهید که اگر غذا نخورد تا میان وعده بعدی نمی تواند چیزی بخورد و تا میان وعده بعدی خوراکی به او ندهید تا کاملاً گرسنه شود و وعده بعدی را به خوبی بخورد.
 
کودک، خود باید تصمیم بگیرد که چگونه غذا بخورد
 
این متخصص تغذیه با اشاره به ضرورت غذا خوردن توسط خود کودک، مطرح کرد: به کودک اجازه دهید خودش غذایش را بخورد، با غذا بازی کند، اگر دوست دارد با دست بخورد یا غذاها را با یکدیگر مخلوط کند. او خود باید تصمیم بگیرد که چگونه غذا را بخورد.
 
وی یادآور شد: یک لباس راحت، سفره بزرگ و ظروفی غیرشکستنی در اختیار کودک خود قرار دهید تا نگران ریخت و پاش، کثیفی و شکستن ظروف نباشید. لمس کردن غذا و بازی کردن با آن بخش مهمی از روند رشد و تکامل مهارت غذا خوردن در کودکان است و والدین نباید این روند طبیعی را بهم بزنند.
 
دلسوزی های بیش از حد مادرانه را کنار بگذارید
 
وی با تأکید بر حفظ آرامش هنگام صحبت با کودک در مورد قوانین غذا خوردن، گفت: هنگام صحبت درباره قوانین غذا خوردن با کودک، کاملاً به اعصاب خود مسلط باشید و در عین حال که قاطع و جدی هستید، لحن آرام و مهربانی داشته باشید. از جملات کوتاه، واضح و قابل فهم برای کودک استفاده کنید و در مقابل بهانه گیری های او مقاومت کرده و دلسوزی های بیش از حد مادرانه را کنار بگذارید.
 
صافی افزود: اصلاح عادت های غذایی کودک ممکن است چند روز تا چند هفته زمان ببرد پس والدین باید صبور باشند و بدون احساس ناامیدی با قاطعیت قوانین خود را ادامه دهند در این صورت کودک خیلی زود قوانین را پذیرفته و به آنها عادت می کند.
 
الگوپذیری کودک از عادت های غلط غذایی والدین
 
وی به الگوپذیری کودک از عادت های غلط غذایی والدین اشاره و مطرح کرد: با اصلاح عادت های بد غذایی خود، الگوی مناسبی برای فرزندانتان باشید. هیچ وعده غذایی به ویژه صبحانه را حذف نکنید، تا حد امکان محیطی شاد و آرام هنگام سرو غذا در کنار تمام اعضای خانواده ایجاد کنید، در هنگام غذا خوردن گوشی همراه خود را کنار بگذارید و هرگز در مقابل کودک از غذاهایی که دوست ندارید صحبت نکنید.
 
صافی با بیان اینکه مواجه شدن با غذای جدید برای بیشتر کودکان سخت است، خاطرنشان کرد: هر غذای جدید را ۱۰ تا ۱۵ بار در فواصل یک هفته در اختیار کودک قرار دهید تا به تدریج با آن ارتباط برقرار کند همچنین می توانید با تزیین غذا و سرو آن در ظروف متنوع و زیبا، غذا خوردن را به یک پروسه شاد و جذاب برای کودک خود تبدیل کنید تا از غذا خوردن لذت ببرد.
 
 این متخصص تغذیه در پایان یادآور شد: مشارکت کودک در خرید کردن، پخت و آماده سازی غذا، تزیین آن و چیدمان سفره سبب لذت بردن بیشتر از غذا و علاقمندی او به غذا خوردن می شود.
منبع: ایسنا
۲۵ اسفند ۱۳۹۹
کد خبر : ۶۱۳
کلیدواژه ها: تندرستی کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان , tandorostikoodakan کرونا covid19

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید