چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۲۹
Wednesday Apr 24, 2024 01:29

تغذیه کودکان مبتلا به اوتیسم چه ویژگی هایی دارد

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست,پوست,مو, اوتیسم , ناخن, salamatkoodakan,
سلامت کودکان: والدین کودکان مبتلا به اوتیسم به‌خوبی می‌دانند غذاخوردن فرزندانشان به سادگی غذاخوردن کودکان عادی نیست. مدیریت تغذیۀ کودکان مبتلا به اوتیسم کمی دشوار است، زیرا آن‌ها به خوردن هر چیزی میل و علاقه ندارند و نسبت به مصرف برخی از مواد غذایی هم حساسیت‌هایی از خود نشان می‌دهند.
بیشتر این کودکان دچار مشکلات رفتاری ویژه‌ای هستند که غذاخوردن را برایشان دشوار می‌کند. از این رو، نگرانی همیشگی والدین دربارۀ تغذیه کودکان مبتلا به اوتیسم چندان هم بی‌مورد نیست. پس چه باید کرد؟
پژوهشگران به چه نتایجی پیرامون تغذیه کودکان مبتلا به اوتیسم دست یافته‌اند؟
محققان دربارۀ تغذیۀ این کودکان مطالعات زیادی انجام داده‌اند و طیف‌های مختلف مبتلایان به اوتیسم را بررسی کرده‌اند. طبق این مطالعات، کودکان اوتیستیک ۵ برابر بیشتر از کودکان دیگر هنگام غذاخوردن دچار مشکل می‌شوند. برای مثال، هنگام خوردن غذا کج‌خلقی می‌کنند، هر مادۀ غذایی محبوب آن‌ها نیست و بسیار گزینشی در خوردن خوراکی‌ها عمل می‌کنند. این کودکان عادت‌های خاص خود را در غذاخوردن دارند.
این نوع عادت‌های تغذیه‌ای در کودکان مبتلا به اوتیسم موجب بروز سوءتغذیه در آن‌ها می‌شود؛ این کودکان از نظر سلامت جسمانی هم نسبت به کودکان عادی دچار مشکلات بیشتری می‌شوند. طبق تحقیقات انجام‌شده، بیشتر این کودکان دچار کمبود کلسیم و پروتئین هستند؛ کلسیم از مهم‌ترین مواد برای سلامت و استحکام استخوان‌ها و پروتئین کافی هم لازمۀ رشد و سلامت جسمی و روحی کودکان است.
مشکلات تغذیه کودکان اوتیستیک چه عواقبی برای آن‌ها به همراه دارد؟
مشکلات مزمن تغذیه‌ای موجب افزایش مشکلات روحی فرد نیز می‌شود، این ضعف به ناتوانی کودکان اوتیستیک در برقراری ارتباط و مشکلات یادگیری آن‌ها دامن می‌زند. از عواقب جدی تغذیۀ نامناسب کودکان مبتلا به اوتیسم می‌توان به مشکلاتی مانند چاقی مفرط و بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی در نوجوانی و بزرگسالی اشاره کرد.
پزشکان و متخصصان همواره در جست‌وجوی رژیم‌های غذایی جایگزین برای مبتلایان به اوتیسم هستند. توجه به حساسیت‌های این کودکان می‌تواند به یافتن و تنظیم رژیمی مناسب کمک کند. برای مثال، بسیاری از خانواده‌های کودکان اوتیستیک گزارش داده‌اند نشانه‌های اوتیسم در فرزندشان، با حذف کازئین (پروتئین شیر) و گلوتن (پروتئین گندم) بهبود یافته است. باید توجه داشته باشید این مواد باید بادقت و با جایگزین‌های مناسب از رژیم غذایی کودکان اوتیستیک حذف شود، در غیر این صورت، احتمال بروز سوءتغذیه در آن‌ها بالا می‌رود
پزشکان به خانواده‌ها توصیه می‌کنند برای حذف مواد مختلف غذایی از رژیم فرزندانشان، باید با متخصص تغذیه صحبت کنند. در غیر این صورت، کودکان با مشکلاتی جدی مانند سوءتغذیه مواجه خواهند شد. در هر حال، پژوهشگران همچنان مشغول بررسی گزینه‌های مختلف برای طراحی رژیمی مناسب کودکان مبتلا به اوتیسم هستند.

نویسنده: نیلوفر شهدوست

منبع: مجله تربیت کودک و فرزندپروری

۱۴ بهمن ۱۳۹۸
کد خبر : ۴۴
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست,پوست,مو, اوتیسم , ناخن, salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید