چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۴۱
Wednesday Apr 24, 2024 22:41

سالمندان و کودکان بیشترین آسیب روانی را در دوران کرونا دیدند

سلامت کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان
سلامت کودکان: مسوول گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: گروه‌های سنی سالمندان و کودکان بیشترین آسیب‌های روانی را در دوران شیوع کرونا دیدند و نیاز به کمک‌های روانشناسی دارند.
ناهید گرامیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در خانه ماندن و قرنطینه خانگی، تنهایی، اضطراب، افسردگی و ترس از ابتلا به ویروس کرونا از مهمترین آسیب‌های روانی است که در چند ماه گذشته بر کودکان و سالمندان بیشتر از سایر گروه‌های سنی تاثیر داشته و لازم است که با راهکارهای روانشناسی برای بهبود سلامت روان آنها اقدام کرد.
 
وی با بیان اینکه تنهایی یکی از مهمترین مشکلات سالمندان در دوران همه‌گیری بیماری کروناست، اظهار داشت: دیدار با سالمندان بدلیل ترس از انتقال ویروس کرونا به آنها بسیار محدود شده است بهمین دلیل اطرافیان و فرزندان آنها باید علاوه بر مراقبت‌های بهداشتی، مسائل روحی و روانی را برای آنها در نظر بگیرند تا احساس تنهایی کمتر به آنها فشار وارد کند.
 
این کارشناس با اشاره به اینکه ارتباط کمتر سالمندان با محیط بیرون از خانه در این روزها، نگرانی و اضطراب آنها را افزایش می‌دهد، تاکید کرد: در این شرایط باید وقت بیشتری برای سالمندان در نظر گرفته شود و فرزندان و اطرافیان آنها با صبر و تحمل به سخنان آنها گوش کرده و درباره مسائل مختلف با آنها صحبت کنند.
 
گرامیان با بیان اینکه سالمندان تا جای ممکن و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌توانند در حیاط خانه یا اماکن خلوت ورزش یا پیاده‌روی کنند، گفت: ارتباط تصویری و صوتی با دوستان و نزدیکان نیز به رفع تنهایی و اضطراب آنها کمک بسیاری می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه سالمندان از افراد در معرض انگ یا همان برچسب اجتماعی هستند، توضیح داد: گفتن اینکه افراد سالمند بیشتر در خطر مرگ ومیر ناشی از کرونا هستند برای آنها بسیار ناراحت‌کننده است بهمین دلیل باید از این کار پرهیز شود همچنین باید به سالمندان یادآوری کرد که محدود شدن آنها در این شرایط برای مراقبت و پیشگیری بوده و ضروری است.
 
وی، کودکان را یکی دیگر از گروه‌های بسیار آسیب پذیر در بخش سلامت روان در دوران شیوع کرونا خواند و افزود: کودکانی که سن کمتری دارند بیشتر در معرض این آسیب‌ها هستند بهمین دلیل نیاز به توجه، آرامش و حمایت بیشتری دارند.
 
مسوول گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه نباید اخبار یا تصاویر دلخراش را در حضور کودکان پیگیری کرد، اظهار داشت: اگر شدت اضطراب کودک بسیار زیاد باشد باید از متخصصان سلامت روان کمک گرفت.
 
گرامیان، سلامت روان را آرامش ذهنی، احساس خودکارآمدی و خود توانمندی تعریف کرد و افزود: با توجه به اهمیت این موضوع از هجدهم تا بیست و چهارم مهر جاری به هفته سلامت روان نامگذاری و اطلاع‌رسانی و برنامه‌های آموزشی مختلفی در مراکز بهداشت استان اصفهان یا بصورت مجازی در این زمینه ارایه شد.
 
وی با تاکید بر اینکه خدمات سلامت روان بصورت رایگان در مراکز خدمات جامع سلامت توسط کارشناسان مربوطه ارائه می‌شود، تصریح کرد: تیم ارائه دهنده خدمات حوزه سلامت روان شامل مراقب سلامت در حوزه‌ شهری و بهورز در مراکز روستایی است که به همراه پزشک و کارشناس سلامت روان مرکز خدمات جامع سلامت، خدمت‌رسانی می‌کنند.
 
گرامیان از مردم خواست تا از مراجعه به متخصصان سلامت روان اجتناب نکنند و گفت: اگر خانواده‌ها در دوران شیوع کرونا با آسیب‌های روانی مواجه شدند می‌توانند علاوه بر مراجعه به پایگاه‌های بهداشت با شماره تلفن ۴۰۳۰ تماس بگیرند و از راهنمایی مشاوران روانشناسی استفاده کنند.
 
استان اصفهان دارای حدود یکهزار واحد بهداشتی شامل ۵۰۰ خانه بهداشت روستایی، ۲۲۳ پایگاه سلامت شهری، ۸۸ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی و ۱۲۷ مرکز خدمات جامع سلامت شهری است.
 
بیماری کرونا از اسفند سال گذشته در کشورمان شیوع یافت و تا کنون بیش از ۵۱۳ هزار نفر بطور قطعی به آن مبتلا شدند و بیش از ۲۸ هزار نفر بر اثر آن جان باختند.

 

منبع: ایرنا

۲۵ مهر ۱۳۹۹
کد خبر : ۴۰۶
کلیدواژه ها: سلامت کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان
اخبار مرتبط

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید