جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۰۸
Friday Apr 26, 2024 07:08

خوردن شیر گاو در نوزادی باعث ابتلای به دیابت در بزرگسالی می شود

سلامت کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان
سلامت کودکان: پروتئین شیر گاو ۹ برابر شیر مادر بوده، املاح و نمک آن زیادتر است و همین موضوع سبب آسیب رسیدن به کلیه نوزادان می‌شود.
فوق تخصص بیماری‌های نوزادان در چهارمحال و بختیاری گفت: نوزادانی که در دو سال نخست زندگی خود از شیر گاو استفاده کرده‌اند احتمال مبتلا شدن آنان به دیابت در بزرگسالی بالا است.

رویا چوپانی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص فواید شیر مادر اظهار کرد: شیر مادر به‌دلیل دارا بودن ریزمغذی‌ها در تکامل اجتماعی، هوش ذهنی و افزایش بینایی نوزاد بسیار موثر است و تاکنون دانشمندان نتوانسته‌اند این ریزمغذی‌ها را در شیر خشک بگنجانند، به‌همین دلیل توصیه نخست برای نوزادان استفاده از شیر مادر است.

این فوق تخصص بیماری‌های نوزادان افزود: طبق گفته پیامبر اکرم (ص) بهترین شیر، شیر مادر بوده و اکنون و پس از ۱۴۰۰ سال محققان اروپایی به این مطلب اذعان پیدا کرده‌اند.

وی، با اشاره به اینکه فرآیند مکیدن سینه مادر سبب تحریک اعصاب مغزی در نوزاد می‌شود، بیان کرد: نوزادانی که شیر را تنها از سینه مادر دریافت می‌کنند به‌دلیل این تحریک، حجم مغزی بیشتری را در بزرگسالی خواهند داشت و تحقیقات ثابت کرده است که این فرآیند به‌دلیل تکامل بهتر کودک سبب سلامت روان او شده و در نتیجه بزهکاری فرزندان را در آینده کاهش می‌دهد.

 ‌این فوق تخصص بیماری‌های نوزادان به فواید شیردهی برای مادران اشاره و تصریح کرد: طبق پروتکل ارائه داده‌شده در سال ۲۰۱۸ توسط سازمان بهداشت جهانی فرآیند شیردهی برای مادران مفیدتر از نوزادان بوده و مادری که فرزند خود را شیر می‌دهد در واقع برنده است.

چوپانی ادامه داد: مادری که فرزند خود را شیر می‌دهد وظیفه اخلاقی خود را نسبت به هدیه خداوند اعمال می‌کند و همین مسئله باعث جلوگیری از افسردگی و اضطراب وی می‌شود، اینکه در قدیم گفته می‌شد « فلانی شیر پاک خورده است» در اصل نشان‌دهنده تغذیه با شیر مادر است چرا که در گذشته بسیاری از مادران در کنار شیر خود، نوزادان را با شیر محلی تغذیه می‌کردند.

وی با بیان اینکه تحقیقات ثابت کرده است که که سلامت و اثرگذاری روانی شیر محلی بر نوزاد کمتر از شیر مادر است، گفت: پروتئین شیر گاو ۹ برابر شیر مادر بوده، املاح و نمک آن زیادتر است و همین موضوع سبب آسیب رسیدن به کلیه نوزادان می‌شود و در مطالعات جدید ثابت شده است که نوزادانی که در دو سال نخست زندگی خود از شیر گاو استفاده کرده‌اند احتمال مبتلا شدن آنان به دیابت در بزرگسالی بالا است.

‌این فوق تخصص بیماری‌های نوزادان با تاکید بر اینکه احتمال انتقال کروناویروس از مادر مبتلا به کووید ۱۹ به نوزاد صفر است، بیان کرد: تاکنون موردی در دنیا گزارش نشده است و در واقع باید گفت که این ویروس از این راه منتقل نمی‌شود.

چوپانی درباره نحوه شیردهی مادران مبتلا به کروناویروس توضیح داد: مادران کرونامثبتی که مشکل تنفسی دارند و در آی سی یو بستری هستند پس از تولد از نوزاد خود جدا می‌شوند، این مادران باید ماسک زده شیر خود را بدوشند و از طریق فردی دیگر نوزاد خود را تغذیه کنند.

وی اضافه کرد: مادرانی که کرونامثبت با علامت کم یا فاقد علامت هستند، می‌توانند فرزند خود را مستقیم از سینه خود شیر دهند اما باید ماسک زده، ناخن‌های خود را کوتاه کنند، دست‌های خود را شستشو داده و در زمان شیردهی به صورت نوزاد خود نگاه نکنند، بهتر است فاصله نوزاد با مادر حفظ شده و در اتاقی دیگر نگهداری شود و اگر شرایط برای جدا کردن نوزاد از مادر فراهم نبود با زدن یک پارچه از سقف تا کف زمین، نوزاد را از مادر فاصله داده یا به‌طور فیزیکی مکان استراحت هر دو را از هم فاصله دهند.

‌این فوق تخصص بیماری‌های نوزادان به مادران مشکوک به کرونا نیز توصیه کرد که کلیه دستورات داده‌شده به مادران کرونامثبت با علامت کم را رعایت کنند.

چوپانی گفت: در دنیا تنها ۲ درصد از مادران نمی‌توانند به نوزادان خود شیر دهند که دلایل مختلفی مانند ابتلای مادر به سرطان و استعمال داروهای روان‌گردان دارد، اینکه دیگر مادران از شیردهی به نوزاد خود به‌دلیل بهم خوردن فرم بدن امتناع می‌کنند، حاصل کم‌لطفی آنان و بی‌توجهی جامعه پزشکی در اطلاع‌رسانی صحیح است، چرا که اگر مادر باردار بداند چه رازهایی در شیر مادر نهفته است هرگز فرزند خود را از این نعمت بی‌نصیب نخواهد کرد و مادران ما با نداشتن اطلاعات کافی بیشتر به سمت استفاده از شیر خشک می‌روند.

نیاز به بانک شیر در چهارمحال و بختیاری ضروری است

وی با بیان اینکه برخی از نوزادان از نعمت مادر بهره‌مند نبوده و همین موضوع سبب محروم‌شدن آنان از شیر مادر می‌شود، اظهار کرد: جایگزین این موضوع تغذیه از طریق بانک شیر است، خوشبختانه میزان شیر مادران استان چهارمحال و بختیاری بالا بوده و افرادی که شیر اضافه دارند می‌توانند شیر خود را در این بانک ذخیره کنند.

‌این فوق تخصص بیماری‌های نوزادان به تلاش‌ها برای راه‌اندازی بانک شیر در استان اشاره و بیان کرد: قبل از شیوع کروناویروس تلاش‌ها برای راه‌اندازی این بانک صورت گرفت که با شیوع این ویروس ادامه کار متوقف شد، باید گفت که در این فرآیند که امیدواریم در ماه‌های آینده عملیاتی شود، با رضایت مادر و همسر وی و پس از انجام آزمایش‌ها و غربالگری‌های مختلف بر روی شیر از جنبه‌های مختلف مانند میزان باکتری، مبتلا نبودن به بیماری‌هایی نظیر  HIV و ... شیر مادران اهدا خواهد شد.

چوپانی ادامه داد: برای جلوگیری از ایجاد محرمیت چند شیر با هم مخلوط شده و به نوزادان نیازمند خورانده می‌شود، راه‌اندازی این بانک خود عاملی مفید برای دوری از شیر خشک است.

وی در پایان به مادران  توصیه کرد که از سرلاک برای نوزادان خود تا حد امکان استفاده نکنند و خاطرنشان کرد: استفاده از این ماده غذایی به‌دلیل دارا بودن حجم بالایی از کربوهیدرات سبب چاقی فرزندان در بزرگسالی می‎‌شود، مادران فقط به تپل بودن فرزند خود توجه داشته و آن را نشانه سلامتی می‌دانند، درصورتی که این مطلب نادرست است و باید گفت که در شرایط ضروری استفاده از سرلاک سفارش می‌شود و بهتر است از فرنی و حریره بادام در کنار شیر مادر برای تغذیه نوزاد خود استفاده کنند.

 

منبع: ایسنا

۲۱ مهر ۱۳۹۹
کد خبر : ۳۹۸
کلیدواژه ها: سلامت کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید