سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۴۵
Tuesday Apr 23, 2024 16:45

زندگی کردن کودک با یکی از والدین برای سلامت روان او خطرآفرین است

سلامت کودکان, دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان
سلامت کودکان: زندگی کردن کودک با یکی از والدین می‌تواند آسیب‌زا باشد و ضرورت دارد تا بعد از جدایی والدین، کودک بتواند به‌نوعی با هر دو والد دیدار داشته باشد.
دنیا زینعلی، مشاور خانواده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که به باور برخی طلاق باعث خصوصیات خاصی در بچه‌های طلاق می‌شود، اظهار کرد: به دلیل آسیب‌پذیری بیشتر کودکان، طلاق والدین آن‌ها را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: کودکان توانایی‌های شناختی لازم برای انطباق دادن خود با شرایط جدید را ندارند بنابراین طلاق می‌تواند به بحرانی جدی برای آن‌ها تبدیل شود، در این برهه تداوم یافتن ارتباط کودک با والدین و کیفیت آن تعیین‌کننده میزان صدمه‌ای است که به کودک وارد می‌شود.

زینعلی با اشاره به این‌که در مورد آثار و آسیب‌های طلاق نمی‌توان نسخه واحدی برای تمام کودکان طلاق نوشت، عنوان کرد: نحوه جدایی والدین، میزان صلاحیت سرپرست جدید کودک و حفظ روابط والدین با فرزندشان تعیین‌کننده خصوصیات بچه‌های طلاق خواهد بود.

این مشاور خانواده با بیان این‌که زمانی‌که پدر و مادر تصمیم به طلاق می‌گیرند روند آن باید به‌گونه‌ای باشد که کمترین آسیب را برای کودک خود رقم بزنند، افزود: آنچه اهمیت دارد این است که دعواها و بحث خود را به دنیای کودک وارد نکنید، متناسب با سن کودک با او صحبت کنید و به او توضیح دهید که به دلیل عدم تفاهم چاره‌ای جز این نداشتید.

وی ادامه داد: در جریان طلاق، کودکان ممکن است هجوم احساساتی مانند ترس از تنهایی، عدم امنیت، بی‌اعتمادی به آینده یا تنفر را تجربه کنند که می‌تواند زمینه‌ساز بروز اختلالات روانی مانند اضطراب و نگرانی، سوءمصرف مواد و خودکشی در آینده آن‌ها شود.

زینعلی تصریح کرد: بعد از طلاق والدین اولین فکری که ممکن است به ذهن کودک خطور کند این است که حتماً اشتباهی انجام داده یا تقصیر او بوده که شما جدا شدید، خیلی مهم است که قبل از طلاق با کودک خود صحبت کنید و متناسب با فهم او دلیل طلاق خودتان را بگویید.

این مشاور خانواده با اشاره به این‌که اگر از فرزندان طلاق بپرسید که الان چه حسی دارند، ممکن است دچار سردرگمی شوند، عنوان کرد: ازیک‌طرف به خاطر خانواده‌ای که ندارند تأسف می‌خورند از طرف دیگر خوشحال هستند که از تنش ناشی از جنگ‌ودعوای والدین رهایی پیدا کرده‌اند.

وی افزود: گاهی کودک ممکن است نگران این باشد که دیگر پدر و مادرش دوستش ندارند، پس تصویر منفی نسبت به خودش پیدا می‌کند که دوست‌داشتنی نیست، درصورتی‌که این حس تداوم پیدا کند به انزوا و افسردگی کودک منجر می‌شود.

زینعلی عنوان کرد: سازگاری کودک با طلاق والدین نیاز به زمان دارد پس احتمالاً در ابتدا به دلیل حواس‌پرتی و عدم تمرکز دچار اُفت تحصیلی می‌شود، در شرایطی ممکن است به دلیل خشم و عصبانیت با بچه‌های دیگر درگیر شود پس بهتر است با معلم و مشاور مدرسه صحبت کنید و آن‌ها را در جریان بگذارید.

این مشاور خانواده با اشاره به این‌که زندگی کردن کودک با یکی از والدین می‌تواند آسیب‌زا باشد و ضرورت دارد تا بعد از جدایی والدین، کودک بتواند به‌نوعی با هر دو والد دیدار داشته باشد، تصریح کرد: براساس پژوهش‌های صورت گرفته آسیب‌هایی از قبیل اعتیاد، شکست تحصیلی یا ترک تحصیل، خشونت و اضطراب و افسردگی می‌تواند از عوارض طلاق بر کودکان باشد لذا مراقبت عاطفی از کودکان طلاق توسط والدین بسیار مهم است.

۱۹ مهر ۱۳۹۹
کد خبر : ۳۹۴
کلیدواژه ها: سلامت کودکان, دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید