شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۴:۴۹
Saturday Apr 20, 2024 04:49

کاهش تاثیر بحران کروناویروس بر کودکان با حمایت والدین

سلامت کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان
سلامت کودکان: روز ملی کودک، باهدف روشن ساختن حقوق و آموزش کودکان جشن گرفته می‌شود.
برگزاری این روز، به افزایش آگاهی در مورد حقوق مراقبت و آموزش کودکان کمک می‌کند.و به والدین فرصتی می‌دهد تا اهمیت گذراندن وقت در کنار کودکان را بدانند و به کودکانی که مشکلات روحی و فیزیکی دارند، کمک کنند. پدران و مادران، معلمان، پرستان و پزشکان، رهبران دولت‌ها و فعالان جامعه، بزرگان مذهبی و متخصصان رسانه می‌توانند سهم مهمی در مناسب‌سازی این روز برای کودکان جامعه داشته باشند.
کودکان در دوران کرونا
در زمان شیوع بیماری همه‌گیر، برخی از افراد، مانند کودکان، افراد معلول و سالمند نیاز به حمایت بیشتری دارند و لازم است این حمایت‌ها با وضعیت در حال تغییر کنونی به‌روز شود. در این زمان، بیشتر از همیشه مراقب سلامت روان باشید. کودکان و افراد جوان‌تر، بیشتر از بزرگسالان نسبت به محیط پیرامون خود واکنش نشان می‌دهند. محققان دریافتند، کمک به کودکان در طول همه‌گیری برای مقابله با استرس بسیار مهم است. بیماری همه‌گیر کروناویروس ممکن است منجر به افزایش قلدری، تبعیض یا آزار و اذیت در میان کودکان و نوجوان شود.
اقدامات کلیدی در طول شیوع بیماری همه‌گیر، برای حمایت از سلامت روانی کودکان یا جوانان می‌تواند شامل موارد ذیل باشد.
گوش دادن و تایید نگرانی‌های آنان
کودکان و جوانان، ممکن است به طرق مختلف به استرس پاسخ دهند. علائم آنان ممکن است احساسی، همراه با ناراحتی و اضطراب، عصبانیت یا پریشانی باشد. در این دوران ممکن است که کودکان، وابسته‌تر یا کناره‌گیر شوند. در جستجوی تغییرات در رفتار آنان باشید. کودکان و نوجوانان، اگر بتوانند احساسات خود را در محیط امن و موردحمایت، ابراز کرده و با دیگران ارتباط برقرار کنند، کمتر احساس اضطراب می‌کنند. به آنان گوش دهید، نگرانی‌های آنان را تصدیق و عشق و توجه اضافی داشته باشید. یکی از بهترین راهکارها برای رسیدن به هدف، صحبت صریح درباره اتفاقات و پاسخ صادقانه برای هرگونه سوال آنان است.
خودآگاه باشید
 به یاد داشته باشید که کودکان تحت تاثیر نشانه‌های عاطفی بزرگسالان مهم زندگی خود قرار دارند، بنابراین، نحوه پاسخگویی به این اوضاع بسیار مهم است. احساسات را مدیریت کنید و آرام باشید، با کودکان به مهربانی صحبت کنید و هرگونه سوال آنان را به‌درستی پاسخ دهید.
با کودکان ارتباط برقرار کنید
از طریق تلفن، تماس ویدیویی و یا هر وسیله دیگر با آنان ارتباط منظم و مکرر برقرار کنید. سعی کنید به فرزندان خود کمک کنید و بگویید که چه تمهیداتی برای آنان در نظر گرفته‌اید و آنان را به زبان ساده بیان کنید.
اطمینان از ارتباط ایمن کودکان و نوجوانان با دوستان خود
آنان می‌توانند در خارج از منزل(باغ‌های خصوصی) در گروه‌های حداکثر ۶ نفر و با رعایت فاصله فیزیکی دو متری در کنار دوستان خود باشند. البته اگر این امکان نیست، آنان می‌توانند به‌صورت آنلاین یا از طریق تماس تلفنی یا ویدیویی و با توجه به حفظ امینت در این فضا، باهم ارتباط برقرار کنند.
کودکان و نوجوانان در سنین مختلف برای ابراز احساسات خود واکنش متفاوت دارند، اما برخی از موارد برای گروه‌های سنی مختلف ممکن است نسبت به وضعیتی مانند بیماری همه‌گیر کروناویروس مشترک باشد.
گروه سنی شیرخوار تا دوسال
این گروه به‌راحتی پریشان می‌شوند، بیش‌ازحد معمول گریه می‌کنند و دوست دارند در آغوش گرفته‌شده و نوازش شوند.
کودکان سه تا ۶ سال
این کودکان، رفتارهایی مانند خیس کردن رختخواب، ترس از جدا شدن از والدین دارند و مشکلات تنفسی یا خواب پیدا خواهند کرد.
کودکان هفت‌تا ۱۰ سال
این کودکان ممکن است غم، عصبانیت یا ترس را احساس کنند. همسالان ممکن است اطلاعات نادرست به آنان بدهند و والدین و بزرگسالان باید این اطلاعات غلط را تصحیح کنند. کودکان بزرگتر ممکن است تمام جزئیات را موردتوجه قرار دهند و بخواهند درباره آن‌ها صحبت کنند و یا اصلا گفت وگویی دراین‌باره نداشته باشند، اما در همین زمان برای افراد مشکل تمرکز ایجاد خواهد شد.
گروه سنی جوان و نوجوان
برخی از این افراد، با انجام عملی به این موقعیت‌های نگران‌کننده پاسخ نشان می‌دهند که این اعمال شامل رانندگی پرمخاطره، مصرف الکل یا مواد مخدر است. گروهی ممکن است در خانه بمانند و مدت‌زمان ارتباط با دوستان را کاهش دهند؛ آنان ممکن است در احساسات خود غرق شوند و نتوانند درباره آن صحبت کنند. این احساسات می‌تواند منجر به مشاجره بیشتر و حتی دعوا با خواهر و برادر، والدین یا دیگر اعضاء خانواده شود. همچنین تعطیلی مدارس و لغو برگزاری امتحانات می‌تواند بر روی آنان تاثیر داشته باشد.
البته در این روزها باید به برخی از کودکان با شرایط خاص اهمیت ویژه داد که که گروه‌های ذیل را شامل می‌شود:
کودکان و نوجوانانی که مشکلات روانی دارند
اطمینان دادن به این کودکان نسبت به اوضاع کنونی بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ دشوار است. استرس زیاد آنان ممکن است به تغییر رفتار و نیازهای مرتبط با سلامتی روانی منجر شود. هنگام گوش دادن به کودکان، احساسات آنان را جدی بگیرید و در مورد احساسات آنان قضاوت نکنید. آنان ممکن است نسبت به تغییرات بزرگ، مانند خانه‌نشینی به مدت طولانی، احساس نگرانی کنند.
کودکان و نوجوانان مبتلابه اوتیسم
کودکان و نوجوانان مبتلابه بیماری اوتیسم، ممکن است برای شناسایی علائم بیماری کووید- ۱۹ و احساسات مرتبط با آن مشکل داشته باشند، پس باید مراقب تغییرات رفتاری در این زمینه و شناسایی وضعیت عاطفی و علائم جسمی کودک باشید.
کودکان و نوجوانان با مشکلات سلامت جسمی
کودکان یا نوجوانانی که مشکلات سلامتی مزمن (استفاده مداوم از دستگاه تنفسی، تحرک محدود با ویلچر، عدم تحرک و خوابیده در رختخواب) دارند، ممکن است نسبت به این بیماری همه‌گیر واکنش‌های شدیدی نشان دهند. این کودکان، نسبت به کودکان عادی، مشکلات مرتبط با اضطراب، نگرانی یا عصبانیت شدیدتری دارند، زیرا نسبت به سایر افراد، کنترل کمتری در موارد مرتبط با رعایت کارهای بهداشتی روزانه خوددارند.
با گوش دادن به نگرانی‌های آنان، ارائه توضیحات صریح و صادقانه درباره اوضاع و دادن اطلاعات درست به آنان برای محافظت در برابر بیماری همه‌گیر حمایت‌کننده است.
کودکان و نوجوانانی که مسئولیت مراقبت از دیگران را بر عهده‌دارند
برخی از کودکان و نوجوانان ممکن است مسئول مراقبت از بزرگسالان یا خواهر و برادر خود باشند و نگران  این موضوع باشند که چه اتفاقی ممکن است برای آنان رخ دهد، بزرگسالان به این موضوع اهمیت دهند و از آنان پشتیبانی کنند.
تاثیرات اقتصادی کروناویروس بر کودکان
تاثیرات اقتصادی ناشی از کروناویروس در آینده کودکان تاثیرگذار است. مشکلات مرتبط با مسکن، ناامنی غذایی و مشکلات اقتصادی می‌تواند بر رشد، سلامت، رفتار و چشم‌انداز اقتصادی کودکان و همچنین رشد آنان تاثیر داشته باشد. کودکانی که والدین آنان از کار برکنار شده‌اند یا کار آنان کمتر شده، پیامدهای منفی گسترده‌ای در آینده کودکان خود از جمله چالش‌های سلامتی جسمی و روانی، مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی مشاهده خواهند کرد.
کریستی ویلیامز، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه ایالتی اوهایو دریافت که برخی از خانواده‌ها برای تامین مسکن و  تغذیه با مشکل مواجه هستند. ویلیام گفت: این نوع فشارها برای خانواده‌ها آسیب روحی ایجاد می‌کند و ممکن برای کودکان تاثیرات طولانی داشته باشد.
آکادمی اطفال آمریکا اعلام کرد: استرس و آسیب‌های دوران کودکی می‌تواند به مدت یک‌عمر دوام داشته باشد و برخی از بیماری‌های بزرگسالی که با عنوان اختلالات رشدی شناخته می‌شود، از دوران کودکی شروع‌شده است. شاید کودکان ازنظر ابتلا به بیماری کمتر آسیب ببینند، اما آسیب‌های اقتصادی این دوران بر روی آنان تاثیر طولانی خواهد داشت.
بررسی‌های گذشته نشان داده است، کودکانی که در خانواده‌هایی با عدم اطمینان درباره تغذیه پرورش‌یافته‌اند، با مشکلات سلامتی در بزرگسالی مواجه هستند. کودکان در خانواده‌هایی که امنیت غذایی کمتر است، آموزش کمتری دریافت می‌کنند و با مشکلاتی مانند افسردگی مواجه هستند.
ایجاد روال جدید
حفظ تعادل بین آنلاین و آفلاین بودن، برای کودکان بسیار مهم است و مواردی را برای کمک به کاهش خستگی کودکان باید در نظر بگیرید. کودکان و جوانان باید به‌طور ایده آل، ۶۰ دقیقه در روز فعال باشند و این زمان، برای روزهای خانه‌نشینی و تعطیلی مدارس دشوار است.
 فراموش نکنید که خواب برای سلامتی روحی و جسمی مهم است، بنابراین  به برنامه خواب کودکان اهمیت دهید. ممکن است کودکان در این روزها که بیشتر در خانه هستند، وسوسه خوردن بیشتر شیرینی و شکلات داشته باشند و این موضوع برای کودکانی که فعالیت بدنی کمتری دارند، بسیار مهمتر است. قرارگرفتن در معرض رسانه‌ها برای کودکان را کمتر کنید و سعی کنید خودتان بیشتر درباره آنچه دیده یا شنیده‌اید، برای آنان توضیح دهید.
کودکان و نوجوانان نیز مانند بزرگسالان، ممکن است در صورت مشاهده مکرر موارد مرتبط با بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ در رسانه‌ها مضطرب‌تر شوند. البته عدم دسترسی به رسانه‌ها نیز موجب استفاده از منابع دیگر مانند اینترنت یا دوستان خواهد شد. زمانی که کودک یا نوجوان وارد اتاق می‌شود، از خاموش کردن یا بستن صفحات وب جلوگیری کنید، زیرا همین مورد باعث علاقه بیشتر آنان برای دریافت اطلاعات خواهد شد. در عوض، سعی کنید زمان قرارگیری در معرض رسانه‌ها را برای وی محدود کنید.
ایجاد فرصت برای کودکان و نوجوانان برای شرکت در برنامه‌های مرتبط با این روزها، جوانان را به رهبران توانمند آینده تبدیل خواهد کرد.
 
خبرگزاری ایسنا به نقل از منابع:
 
www.gov.uk
 
www.deseret.com
 
The Conversation
 
www.lintelligencer.com

 

 
۱۷ مهر ۱۳۹۹
کد خبر : ۳۸۹
کلیدواژه ها: سلامت کودکان , دکتر حسین شهریاری , متخصص کودکان
اخبار مرتبط

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید