جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۱:۳۴
Friday Mar 29, 2024 11:34
 

نباید به کودکان زیر شش ماه واکسن آنفلوآنزا بزنید

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , واکسن , آنفولانزا , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, ژنتیک ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه به دلیل تشابه علائم و همزمانی فصل بروز آنفلوانزا و کووید ۱۹ توصیه می کنیم افراد پرخطر واکسن آنفلوانزا تزریق کنند تا بروز آنفلوانزا کمتر شود.
دکتر"میثم یوسفی" اظهار کرد: واکسن آنفلوانزا به جزء برای کودکان کمتر از شش ماه منع مصرفی برای دیگران ندارد اما در گروه های پرخطر که ممکن است عوارض آنفلوانزا برای آنها جبران ناپذیر باشد توصیه اکید می شود واکسن را تزریق کنند
 
این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در پاسخ به پیش بینی شرایط پائیز و شیوع کرونا بیان کرد: تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در استان در یک هفته گذشته افزایش داشته و پیش بینی این است امسال پائیز و زمستان سختی خواهیم داشت و تنها راه مقابله رعایت بهداشت فردی و اصول بهداشتی است.
 
وی در گفت و گو با ایسنا درباره تفاوت و تشابه بیماری کرونا و آنفلوانزا اظهار کرد: علائم آنفلوانزا و کووید ۱۹ بسیار شبیه به هم و تشخیص آنها به لحاظ بالینی کار بسیار سختی است.
 
وی افزود: آنفلوانزا و همچنین کرونا ممکن است با سردرد، تب، بدن درد، درد گلو، علائم تنفسی، تنگی نفس، سرفه و احتمال دارد در کودکان به صورت علائم گوارشی مانند اسهال و درهای شکمی بروز کند و در نتیجه به لحاظ بالینی تشخیص آن ها از هم سخت است و متاسفانه در فصل سرد هر دو بیماری بروز می کند.
 
یوسفی تصریح کرد: نکته امیدبخش این است که درمان هر دو بیماری در موارد خفیف و متوسط نیز شبیه به هم است و در آنفلوانزا دستمان برای درمان بازتر است. 
 
وی گفت: کودکان کمتر از پنج سال، افراد بالای ۵۰ سال، خانم های باردار، کسانی که سابقه بیماری های قلبی و ریوی و دیابت دارند و بیماری های مزمن مانند دیالیز و کسانی که به هر دلیلی دچار نقص ایمنی بدن هستند، باید واکسن را هر سال تزریق کنند زیرا تغییرات واکسن آنفلوانزا سالیانه است به دلیل اینکه ممکن است ویروس شکلش را عوض و از سیستم ایمنی فرار کند.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: قبل از فرا رسیدن فصل سرد بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزاست اما هر زمان تا پایان فصل سرد و اگر حتی تا پایان اسفند واکسن را تزریق کنیم، قطعا سود آن بیش از ضررش خواهد بود.
 
این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: این واکسن عوارض بسیار کمی دارد و تقریبا واکسن ایمنی است و می تواند احتمال سکته های قلبی را در افراد مسن کمتر کند و در مجموع دو هفته از زمان تزریق واکسن تا ایمنی زائی در بدن طول می کشد.
 
وی در ادامه درباره امیدواری به واکسن کرونا اظهار کرد: واکسن کرونا قابل قضاوت نیست و فکر نمی کنم امسال واکسن بتواند دردی از ما دوا کند زیرا خیلی کار دارد تا واکسن تولید و در اختیار کشورها قرار بگیرد.
 
یوسفی در پاسخ به پیش بینی شرایط پائیز و شیوع کرونا بیان کرد: تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در استان در یک هفته گذشته افزایش داشته و پیش بینی این است امسال پائیز و زمستان سختی خواهیم داشت و تنها راه مقابله رعایت بهداشت فردی و اصول بهداشتی است.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: از مردم درخواست داریم اصول بهداشت فردی را رعایت کنند که همین اصول میزان ابتلا به آنفلوانزا را نیز خیلی کاهش می دهد و امیدواریم بتوانیم فصل سرد را به خوبی پشت سر بگذاریم.

 

منبع: ایسنا

۷ مهر ۱۳۹۹
کد خبر : ۳۷۱
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , واکسن , آنفولانزا , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, ژنتیک ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید