جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۸:۲۸
Friday Mar 29, 2024 18:28
 

آیا کودکان نیز نیاز به آزمایش های چکاپ دارند؟

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, ژنتیک, کلیه و مجاری ادراری ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: با آزمایش چکاپ کامل امکان تشخیص سلامتی و زودرس بسیاری از بیماری‌ها میسر می‌گردد.

تشخیص زودرس بیماری‌ها به علت میسر ساختن درمان موثرتر ، کاهش عوارض بیمار‌ها و نیز کاهش هزینه‌های درمانی امروزه در علم پزشکی مورد توجه فراوان قرار گرفته است . با توجه به اهمیت موضوع سوال‌های مختلفی در ذهن پدر و مادر‌ها وجود دارد که چه موقع کودک را برای چکاپ باید آماده کرد؟. آفتاب یزد در اینباره با دکتر حسین تاجدار، متخصص پاتولوژی به گفتگو نشسته است.

وی در ابتدا گفت: آزمایشات چک آپ برای کودکان 2-12 ساله در برخی مواقع ضروری است زیرا با توجه به اینکه کودکان چاق، در معرض دیابت نوع دو، فشار خون، کلسترول بالای خون و بیماری‌های دیگر نظیر ساییدگی مفاصل، خفگی هنگام خواب و مشکلات روانی و اجتماعی قرار می‌گیرند، بنابراین کودکان در این سنین باید حتما از نظر تناسب وزن مورد پایش قرار گیرند و در صورتی که در محدوده خطرناک چاقی قرار داشتند از نظر قند خون باید مورد بررسی قرار گیرند.

وی در ادامه افزود : کودکانی که در بستگان درجه اول خود، سابقه دیابت دارند نیز باید آزمایشات مربوط به قند خون را سالیانه انجام دهند.

این متخصص پاتولوژی عنوان کرد: رسوب کلسترول در رگ‌ها که منجر به تصلب شرایین (سفت شدن دیواره رگ‌ها) می‌گردد، از دوران کودکی رفته رفته شروع می‌گردد و در بزرگسالی منجر به سکته‌های قلبی و مغزی می‌گردد. به این دلیل توصیه می‌شود کودکان دراین دوره سنی حداقل 2 بار (یعنی هر پنج سال یکبار) تریگلیسرید، کلسترول، HDL ، و LDL خون خود را اندازه بگیرند. در صورتی که که کودکی چاق است و یا در بستگان درجه اول خود سابقه بیماری چربی خون دارد، بهتر است این آزمایشات را چهار بار انجام دهد (یعنی هر دو سال و نیم یکبار).

دکتر تاجدار اضافه کرد: کودکان به شدت در حال رشد هستند و برای همین برای تولید بعضی از پروتئین‌ها و نیز هموگلوبین خون نیاز به آهن دارند و در صورت کمبود آهن دچار کم خونی می‌گردند که منجر به اختلال در مهارت‌های حرکتی و رفتاری در خانه و مدرسه می‌گردد. در ابتدای این دوره سنی و حداقل سه بار دیگر در طول این دوره (یعنی هر دو سال و نیم یکبار) انجام آزمایش شمارش کامل خون (CBC) توصیه می‌گردد.

وی در پایان گفت : لازم به ذکر است که علاوه بر موارد ذکر شده ، کودک باید به صورت دوره ای توسط پزشک خانواده مورد معاینه قرار گیرد و در صورت نیاز آزمایشات مربوط به کنترل هر دوره سنی و با توجه به علائم و معاینات مربوطه توسط ایشان درخواست گردد.

کودکان به شدت در حال رشد هستند و برای همین برای تولید بعضی از پروتئین‌ها و نیز هموگلوبین خون نیاز به آهن دارند و در صورت کمبود آهن دچار کم خونی می‌گردند که منجر به اختلال در مهارت‌های حرکتی و رفتاری در خانه و مدرسه می‌گردد. در ابتدای این دوره سنی و حداقل سه بار دیگر در طول این دوره (یعنی هر دو سال و نیم یکبار) انجام آزمایش شمارش کامل خون (CBC) توصیه می‌گردد.

منبع: روزنامه آفتاب یزد . نجمه حمزه نیا

۲۷ شهریور ۱۳۹۹
کد خبر : ۳۴۸
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, ژنتیک, کلیه و مجاری ادراری ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید