جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۳:۱۷
Friday Mar 29, 2024 13:17
 

آسیب آنتی‌بیوتیک‌ها در دوران شیردهی به سلامت نوزاد

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست,پوست,مو, اوتیسم , ناخن, salamatkoodakan,
سلامت کودکان: بر اساس نتایج تحقیق جدید، مصرف آنتی‌بیوتیک در دوران شیردهی موجب تغییر در شیر مادر شده و ممکن است به‌سلامت نوزاد آسیب برساند.
به گزارش هلث‌دی، محققان کانادایی به‌خصوص در مورد افزایش باکتری‌های مضر، ازجمله باکتری سودوموناس که باعث عفونت روده‌ای جدی به نام انتروکولیت نکروزان در نوزاد نارس می‌شود، نگران هستند، حدود هفت درصد از نوزادان نارس دچار این وضعیت اغلب کشنده می‌شوند که در آن بخشی از روده از بین می‌رود.
 
محققان خاطرنشان کردند: گروهی از آنتی‌بیوتیک‌ها به نام سفالوسپورین‌ها اثر مهارکنندگی قابل‌توجهی بر تنوع میکروبیوتا شیر مادر دارند (میکروبیوتا مجموعه‌ای از گونه‌های میکروارگانیسم است که در اندام‌های مختلفی از جمله دهان، ریه و روده زندگی می‌کنند).
 
میشل آسبری، محقق ارشد گروه علوم تغذیه دانشگاه تورنتو کانادا تشریح کرد: باکتری‌های موجود در شیر مادر توانایی انتقال به روده نوزاد نارس و شکل دادن به‌سلامتی و رشد کوتاه‌مدت و بلندمدت نوزاد را دارند.
 
وی افزود: "اگرچه ما تغییراتی را در باکتری‌های شیر مادر بر اساس عوامل مادری مشاهده کردیم، اکنون لازم است تا دریابیم که آیا این تغییرات بر سلامت نوزاد نیز تاثیر می‌گذارد یا خیر. "
 
آسبوری و همکاران وی ۴۹۰ نمونه شیر مادر از ۸۶ مادر نوزاد نارس را بررسی کردند.
 
هرچند وزن و نوع زایمان مادر بر میکروبیوتای موجود در شیر مادر تاثیر دارد اما محققان در این تحقیق دریافتند، مصرف هفته‌ها آنتی‌بیوتیک‌ بر روی میکروب‌هایی که در بیماری، سلامت روده و فرایندهای رشد و نمو نقش دارند نیز تاثیرگذار هستند.
 
دکتر میچل کرامر، رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستانی در هانتینگتون نیویورک که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: " در مورد شیر مادرانی که نوزاد نارس به دنیا می‌آورند کمتر تحقیق‌شده است. 
وی افزود: "این مطالعه تا حدودی درک و اهمیت این موضوع را روشن می‌کند. اکنون لازم است مطالعات بیشتری انجام شود تا بفهمیم که آیا این تغییرات مشاهده ‌شده در محتوای میکروبی شیر مادر موجب تغییر دستگاه گوارش نوزاد نیز می‌شود و نتایج سلامتی طولانی‌مدت نوزادان نارس، به‌ویژه نوزادان با نرخ بالای بیماری و چالش‌های رشد را تهدید می‌کند. "
 
آسبری تاکید کرد: با وجود تغییراتی که در باکتری‌های شیر مادر با آنتی‌بیوتیک‌ها مشاهده کردیم، مادران باید به مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی که توسط پزشک تجویز شده است، ادامه دهند و در صورت امکان به نوزاد خود نیز شیر دهند.
 
وی گفت: "با این‌حال، امیدواریم که این یافته‌ها برای پزشکان در انتخاب دقیق آنتی‌بیوتیک‌ها و مدت و میزان تجویز کمک‌کننده باشد."
 
دکتر جنیفر وو، متخصص زنان و زایمان در بیمارستان لنوکس هیل در شهر نیویورک، یافته‌های این تحقیق را بررسی کرد و گفت: شیر مادر برای تقویت فلور روده در نوزادان مهم است و برای نوزادان نارس که ممکن است مشکلات جدی روده‌ای مانند انتروکولیت نکروزان داشته باشند، این مورد حیاتی است. "
 
وو تاکید کرد: این مطالعه تغییرات مختلفی را که می‌تواند در آرایش شیر مادر ایجاد شود را برجسته می‌کند.
 
"برخی از عوامل مانند روش زایمان ممکن است قابل‌تغییر نباشد. برخی دیگر ازجمله وزن مادر می‌تواند تحت تاثیر تشویق بیماران برای رسیدن به وزن مناسب بدن برای بارداری قابل تغییر باشد. "
 
وی تاکید کرد: احتیاط در تجویز آنتی‌بیوتیک به مادران موردی مهم برای مادر و کودک است.
 
نتایج این تحقیق در نشریه Cell Host & Microbe به‌صورت آنلاین منتشر شد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

۲۲ شهریور ۱۳۹۹
کد خبر : ۳۳۸
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست,پوست,مو, اوتیسم , ناخن, salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید