جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۱:۲۰
Friday Mar 29, 2024 01:20
 

تیروئید در کودکان

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, ژنتیک, تیروئید ,کلیه و مجاری ادراری ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: از هر 4000 کودک یک نفر به بیماری تیروئید مبتلا است. تیروئید غده بسیار مهمی است و بیش از آن چه که شما فکر می کنید می توانند دچار مشکل شود.
بیش از 12 درصد از جمعیت ایالات متحده در طول زندگی خود، بیماری تیروئید را توسعه می دهند. این بیماری می تواند هر کسی در هر سنی، از جمله کودکان و نوزادان را تحت تاثیر قرار دهد.
شایع ترین علت بیماری تیروئید در کودکان، سابقه خانوادگی این بیماری است. کودکانی که والدین، پدربزرگ و مادربزرگ و یا خواهر و برادر آن ها تیروئید دارند، در معرض خطر بالای بیماری تیروئید هستند.
 
بیماری های خود ایمنی، مانند بیماری گریوز یا تیروئیدیت هاشیموتو، بیشتر در دوران بلوغ ظاهر می شود. این بیماری دختران را بیشتر از پسران تحت تاثیر قرار می دهد.
 
سایر علل شایع تیروئید در کودکان عبارتند از:
 
ید ناکافی در رژیم غذایی کودک
 
داشتن تیروئید غیرفعال یا بدون غده تیروئید (که همچنین به نام کمون تیروئید مادرزادی نامیده می شود)
 
درمان نادرست بیماری تیروئید مادر در دوران بارداری
 
غده هیپوفیز غیر طبیعی
 
علائم تیروئید در کودکان
 
علائم تیروئید در کودکان
تیروئید در نوزادان
 
بیماری تیروئید در هر سنی رخ می دهد، اما علائم آن در کودکان متفاوت است. در نوزادان، علائم در چند هفته یا چند ماه بعد از تولد رخ می دهد. علائم عبارتند از:
 
زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها
 
یبوست
 
تغذیه ضعیف
 
پوست سرد
 
کم شدن گریه
 
تنفس بلند
 
خواب بیشتر و کاهش فعالیت
 
نقطه بزرگ نرم روی سر
 
زبان بزرگ
 
تیروئید در کودکان نوپا
 
مشکلات مربوط به تیروئید در اوایل دوران کودکی بسته به سن کودک متفاوت است. این علائم معمولا شامل:
 
قد کوتاه تر از ارتفاع متوسط
 
اندام های کوتاه
 
دندان های دائمی دیرتر رشد می کنند
 
بلوغی که دیر شروع شود
 
رشد ذهنی کند
 
ضربان قلب که از حد متوسط پایین تر است
 
مو ممکن است شکننده باشد
 
ویژگی های صورت ممکن است پف کرده باشد
 
اینها شایعترین علائم بالغی تیروئید در کودکان است:
 
خستگی
 
یبوست
 
پوست خشک
 
تیروئید در نوجوانان
 
هیپوتیروئیدی در نوجوانان در دختران بیشتر از پسران اتفاق می افتد و معمولا به علت بیماری های خود ایمنی، تیروئیدیت هاشیموتو است. نوجوانان با سابقه خانوادگی بیماری های خود ایمنی مانند تیروئیدیت هاشیموتو، بیماری گریوز یا دیابت نوع 1 در معرض خطر ابتلا به بیماری تیروئید قرار دارند. کودکان مبتلا به اختلالات ژنتیکی مانند سندرم داون نیز به افزایش خطر ابتلا به بیماری تیروئید مبتلا هستند.
 
علائم در نوجوانان شبیه به بزرگسالان است. اما علائم می تواند مبهم و دشوار باشد. نوجوانان مبتلا به تیروئید اغلب علائم فیزیکی زیر را تجربه می کنند:
 
افزایش وزن
 
رشد کند
 
قد کوتاه
 
جوان تر از سن خود به نظر می رسند
 
کاهش رشد سینه
 
پریود دیرتر
 
خونریزی قاعدگی سنگین یا نامنظم است
 
افزایش اندازه بیضه در پسران
 
بلوغ تاخیری است
 
پوست خشک
 
مو و ناخن شکننده
 
یبوست
 
تورم در صورت، صدای زمخت، غده تیروئید بزرگتر
 
درد و سفتی ماهیچه و مفاصل
 
نوجوانان مبتلا به تیروئید ممکن است تغییراتی در رفتار نیز داشته باشند که کمتر آشکار است. این علائم عبارتند از:
 
خستگی
 
فراموشی
 
مشکلات رفتاری
 
مشکلات عملکرد مدرسه
 
حالت افسردگی
 
مشکل تمرکز
 
تشخیص تیروئید در کودکان
پزشک بهترین تشخیص را برای فرزندتان با توجه به سن و عوامل دیگر تعیین خواهد کرد. به طور کلی، تشخیص توسط آزمایش فیزیکی و آزمایشات تخصصی برای تیروئید انجام خواهد گرفت. آزمایش های تشخیصی ممکن است شامل آزمایش خون باشد که هورمون های خاصی مانند هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) یا تروپسین (T4) را اندازه گیری کند. آزمایشات تصویربرداری نیز ممکن است انجام بگیرد. حدود 1 نوزاد از 4000 نوزاد مبتلا به تیروئید مادرزادی است.
 
تیروئید بزرگ، که گواتر نام دارد، می تواند مشکلات تنفسی و بلعیدن را ایجاد کند. دکتر با لمس گردن فرزند شما می تواند آن را تشخیص دهد.
 
درمان تیروئید در کودکان
گزینه های درمانی مختلف برای تیروئید وجود دارد. درمان معمولا شامل هورمون تراپی می شود. دوز توسط دکتر شما تعیین می شود و وابسته به عوامل مختلف مانند سن کودک شما است.
 
درمان نوزاد مبتلا به بیماری تیروئید هنگامی که در ماه اول زندگی خود است، موفق تر است. اگر تیروئید درمان نشود می تواند به مشکلات سیستم عصبی یا تاخیر در رشد منجر شود. با این حال، پزشکان معمولا نوزادان را در طی چهار هفته اول زندگی درمان می کنند، بنابراین معمولا این مشکلات رخ نمی دهد.
 
چشم انداز تیروئید در کودکان
بیماری تیروئید یک مشکل رایج است و به راحتی قابل آزمایش و درمان است. درمان تیروئید معمولا برای مدت طولانی زمان می برد، اما فرزند شما یک زندگی عادی را به همراه خواهد داشت.
 
 منبع: healthline
 
۱۳ اسفند ۱۳۹۸
کد خبر : ۲۵۴
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, ژنتیک, تیروئید ,کلیه و مجاری ادراری ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید