پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۵:۰۱
Thursday Mar 28, 2024 15:01
 

نکاتى طلایى که باید درباره آبله مرغان بدانید

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, آبله مرغان, ژنتیک, کلیه و مجاری ادراری ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: آبله مرغان بیماری است که اسم و علائم آن برای بسیاری از افراد آشناست اما اطلاعات کافى راجع به درمان صحیح این بیمارى ندارند.
آبله مرغان بیماری است که اسم و علائم آن برای بسیاری از افراد آشناست؛ جوش‌های دردناک این بیماری و نگرانی از اینکه جای این جوش‌ها پس از بهبود بیماری بر روی صورت یا بدن بماند همیشه وجود داشته و دارد؛ علی‌رغم تصور عموم که همه افراد به این بیماری مبتلا خواهند شد، آبله مرغان تنها در صورتی منتقل می‌شود که فرد در معرض ویروس این بیماری قرار بگیرد.
برای اینکه درباره بیماری آبله مرغان، علل ایجاد و راهکار‌های پیشگیری و درمان آن بیشتر بدانیم با متخصصان این حوزه گفت وگو کردیم و نظر آنها را در این باره جویا شدیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.
 
شروین شکوهی متخصص بیماری‌های عفونی، فوق تخصص عفونت در بیماران پیوندی و سرطانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بیماری آبله مرغان اظهار کرد: هر فردی که در معرض ویروس آبله مرغان قرار بگیرد در ۸۵ درصد موارد به این بیماری مبتلا می‌شود زیرا آبله مرغان قابلیت انتقال بسیار زیادی دارد.
 
وی افزود: در کشور‌های اروپایی و آمریکایی به دلیل اینکه واکسن این بیماری تزریق می‌شود آبله مرغان شیوع ندارد، ولی در ایران به دلیل اینکه واکسن این بیماری تزریق نمی‌شود ویروس در گردش است و ابتلا به آن افزایش می‌یابد.
 
شکوهی بیان کرد: این بیماری ابتدا از طریق تنفس و سپس تماس با فرد مبتلا منتقل می‌شود؛ این ویروس در بدن می‌ماند و اگر قدرت سیستم ایمنی کاهش یابد باعث ایجاد مشکل خواهد شد که به آن زونا می‌گویند.
علائم اولیه آبله مرغان چیست؟
این متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: علائم اولیه این بیماری در بزرگسالان و اطفال متفاوت است، ولی به طور معمول ضعف، بی حالی، تب و بثورات از علائمی است که در تمام افراد دیده می‌شود. این بثورات  از مرکز بدن شروع می‌شود و سپس به دست‌ها می‌رسد و اصولا به صورت ضایعات برجسته‌ای است که مایع روشنی در آن وجود دارد؛ به تدریج این ضایعه به صورت مایع تیره رنگ و سپس به شکل زخم دلمه بسته در می‌آید و در نهایت زخم می‌افتد.
 
وی گفت: قابلیت انتقال ویروس از ۲ روز قبل از شروع ضایعات تا پنج روز پس از آن است و اگر ضایعات بسته شود دیگر قابلیت انتقال ندارد، ولی اگر هنوز تازه باشد قابلیت انتقال بیماری به فرد دیگری وجود دارد.
راهکارهای پیشگیری از آبله مرغان
شکوهی بیان کرد: در جوامعی که واکسن این بیماری وجود ندارد نباید به فردی که به آبله مرغان مبتلا شده است نزدیک شد، زیرا قابلیت انتقال بیماری بسیار بالاست؛ حتی باید از دست زدن به سطوحی که فرد بیمار با آنها تماس داشته است به شدت خودداری کرد.
 
وی افزود: درمان در افراد سرطانی و زنان باردار اگر به این بیماری مبتلا شوند بسیار مشکل خواهد بود؛ بنابراین این افراد  باید بیشتر احتیاط کنند.
این متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: یکی دیگر از راه‌های پیشگیری ۲ دوز واکسن در فاصله ۳ ماه در بزرگسالان است. نوع دیگری از واکسن به نام زونا وجود دارد که دوز کمتری دارد و برای افراد بالای ۵۰ سال تزریق می‌شود.
 
شکوهی افزود: همچنین یک نوع هموگلوبین خاص به افرادی که پر خطر هستند و در معرض این بیماری قرار گرفته‌اند هم تزریق می‌شود؛ این هموگلوبین برای افرادی است که سیستم ایمنی بدنشان پایین آمده است و مبتلا به سرطان هستند، همچنین افرادی که پیوند عضو انجام دادند و زنان باردار باید از این هموگلوبین استفاده کنند تا احتمال ایجاد بیماری در آنها کم شود یا در صورت مبتلا شدن به آبله مرغان، عوارض آن کاهش یابد و در زنان باردار از احتمال انتقال به جنین پیشگیری شود.
درمان آبله مرغان چگونه است؟
این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: برای درمان آبله مرغان دارو‌هایی وجود دارد که توسط پزشک تجویز می‌شود. آبله مرغان در سنین زیر ۱۵ سال معمولا  نیاز به درمان ندارد، زیرا بیماری خود به خود بهبود پیدا می‌کند، ولی در افراد بالای ۱۵ سال و افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، همچنین زنان باردار باید حتما درمان صورت گیرد. دوره درمان ۷ تا ۱۰ روز است و حتما باید در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول انجام شود، زیرا پس از آن ضایعات به سمت خشکی می‌روند و درمان فایده ندارد.
 
راهکارهای طلایی برای مراقبت از پوست پس از آبله مرغان
در ادامه فرید اصیلی متخصص پوست مو و زیبایی در گفت وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مراقبت از پوست افرادی که به آبله مرغان می‌شوند، اظهار کرد: اولین کار در این زمینه این است که از طرف بیمار یا اطرافیان این جوش‌ها به هیچ وجه دستکاری نشوند؛ همچنین بدون استفاده از کیسه یا لیف روزانه یکبار دوش گرفته شود.
وی افزود: اقدام بعدی برای مراقبت از پوست در دوران ابتلا به بیماری آبله مرغان این است که از کرم‌های ترمیم کننده مناسب که روند ترمیم پوست را  تسریع می‌کنند، استفاده شود؛ اگر جوش‌ها خیلی وسیع و روی پوست زیاد باشد بهتر است با یک متخصص پوست و مو مشورت شود، در غیر این صورت ممکن است جای جوش بر روی صورت و بدن باقی بماند.
اصیلی بیان کرد: ۲ تا ۳ هفته پس از استفاده از ترمیم کننده مناسب، پوسته‌های قهوه‌ای بر روی پوست نمایان می‌شود؛ هیچ وقت نباید آنها را دستکاری کرد  زیرا این پوست‌ها خود به خود می‌ریزند و با کرم ترمیم کننده بهبود پیدا می‌کند.
 
این متخصص پوست، مو زیبایی گفت: ممکن است برخی از جوش ها عمیق باشند و بعد از ۳ تا ۶ ماه  و در روند ترمیم طبیعی پوست این نوع جوش‌ها درمان نشود؛ در این حالت باید به پزشک مراجعه کرد و در صورت نیاز درمان‌های تکمیلی استفاده شود؛ پزشک متخصص متناسب با عمق اسکار جوش و با توجه به سن و نوع پوست بیمار داروی مناسب را تجویز می‌کند.
چگونه کنجکاوی کودکان درباره جوش های آبله مرغان را مهار کنیم؟
در ادامه عاطفه کیانی نژاد روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی کرج در گفت وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره راهکار‌های مهار کردن کودکان از دستکاری زخم‌ها و جوش‌های حاصل از بیماری آبله مرغان اظهار کرد: دستکاری کودک با زخم‌های صورت و بدن خود یک کار طبیعی است و نکته مهم و قابل توجه این است که پدر و مادر نباید بابت این موضوع کودک را دعوا کنند یا حتی به او بگویند اگر جوش‌ها را دستکاری کنی جای آن بر روی صورت و بدن تو می‌ماند، زیرا دادن این اطلاعات کمکی به کودک نمی‌کند و تنها کودک را بیشتر کنجکاو و حریص خواهد کرد.
 
وی افزود: بنابراین هنگامی که والدین مشاهده می‌کنند فرزندشان در حال دستکاری جوش‌های صورت و بدن است حواس او را پرت کنند و از به کار بردن جمله‌هایی چون دست نزن و جوش‌هایت را دستکاری نکن که بار منفی و نهی کننده دارند، به شدت اجتناب کنند زیرا  این کار تنها کودک را به انجام کار حریص‌تر می‌کند و فایده دیگری ندارد.
 
کیانی نژاد بیان کرد: بهترین کاری که والدین در این شرایط می‌توانند انجام دهند این است که به هر نحوی حواس فرزند خود را از دستکاری جوش‌ها پرت و کار دیگری را به کودک واگذار کنند؛ همچنین اگر زخم بزرگ بود و ذهن کودک را درگیر خود کرده است پوشاندن آن زخم با چسب ممکن است موثر باشد.
وی بیان کرد: پوشاندن دستکش و کوتاه نگه داشتن ناخن‌های کودک از دیگر راهکار‌های موثر و مفید است که می‌تواند مانع از دستکاری جوش‌های حاصل از آبله مرغان در کودک شود تا جای جوش‌ها بر روی بدن و صورت کودک باقی نماند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
۱۳ اسفند ۱۳۹۸
کد خبر : ۲۵۱
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, آبله مرغان, ژنتیک, کلیه و مجاری ادراری ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید