چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۰۵
Wednesday Apr 24, 2024 23:05

آبله مرغان کودکان را چگونه درمان کنم؟

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, آبله مرغان, ژنتیک, کلیه و مجاری ادراری ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: یک متخصص اطفال گفت : دوره درمان آبله مرغان یک هفته است اما 2 روز قبل از اینکه دانه ها پدیدار شود فرد ناقل بیماری است و تا زمانی که دانه ها خشک شود.
روزهای آخر سال بسیاری از کودکان دچار بیماری آبله مرغان می شوند؛ ساغر یزدانی متخصص اطفال در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نبض شهر درباره بیماری ویروسی آبله مرغان گفت : در کشورهای اروپا و آمریکا کودکان بر علیه آبله مرغان واکسینه می شوند؛ اما هنوز در کشور ما واکسن آن موجود نیست و در برنامه آینده کشوری این واکسن وارد ایران هم خواهد شد.
 
وی به سن ابتلا به این بیماری اشاره کرد و گفت : معمولا کودکان در سن دبستان به این بیماری مبتلا می شوند؛ ولی اگر بعد از 13  سال و زیر 2 سال به این بیماری مبتلا شدند، بیماری آنها شدیدتر خواهد بود.
 
متخصص اطفال تصریح کرد : علائم این بیماری پوستی و مخاطی است؛ در مراحل اولیه دانه ها بدون آب و قرمز و برجسته و بعدا آبدار می شوند و می ترکند؛ امکان دارد این دانهها توی گلو بزند و سوزش گلو  ایجاد کند؛ روی پوست، واژن، رکتوم و حتی در چشم این دانه ها دیده می شود.
 
وی برای درمان آبله مرغان بیان کرد: برای درمان آبله مرغان از داروی ضد ویروس آسیکلوویر استفاده می کنند ولی این دارو عوارض جانبی زیادی داردو معمولا برای موارد خاص از جمله وقتی فرد  کورتون یا ایدز داشته باشد، یعنی سیستم دفاعی بدن فرد ضعیف باشد استفاده می کنند ولی به طور معمول، باید خود بدن با ویروس مقابله کند.
 
ساغر یزدانی ادامه داد : فقط درمان موردی از جمله استامینوفن با مقدار بالا، برای قطع تب و  کاهش سوزش و برای کاهش خارش، دیفن هیدرامین و یا هیدروکسی زین که مصرف این دارو در سنین دبستان ضرر ندارد ، تجویز می شود.
 
وی برای استحمام کودک مبتلا به آبله مرغان گفت: یکی از عوارض آبله مرغان، عفونت است یعنی غیر از ویروس، میکروب روی زخم می نشیند؛ در قدیم می گفتند فرد مبتلا به آبله مرغان را حمام نبرید، ولی امروزه می گویند می توان کودک را استحمام کرد؛ اما هرگز از لیف استفاده نکنید و برای شستشو از شامپوی ضد حساسیت استفاده کنید و برای خشک کردن کودک حوله را روی بدن کودک نکشید تا به زخم ها آسیب نرسد.
 
متخصص اطفال درباره انتقال بیماری آبله مرغان یادآور شد : دوره درمان آبله مرغان یک هفته است اما 2 روز قبل از اینکه دانه ها پدیدار شود فرد ناقل بیماری است و تا زمانی که دانه ها خشک شود یا بترکد که معمولا این مدت 7 روز طول می کشد ، این بیماری از راه تنفس فرد بیمار با سالم و یا تماس با ترشحات دانه ها منتقل می شود.
 
وی ادامه داد : ممکن است فرد به ویروس آبله مرغان مبتلا شده باشد ولی 20 روز طول بکشد تا علائم ظاهر شود.

منبع: راه دانا

۱۳ اسفند ۱۳۹۸
کد خبر : ۲۴۹
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, آبله مرغان, ژنتیک, کلیه و مجاری ادراری ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید