جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۳:۰۵
Friday Mar 29, 2024 03:05
 

عفونت‌های گوش میانی، شایع‌ترین بیماری‌های گوش و حلق و بینی در کودکان

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, گوش, حلق , بینی , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی، باعث اختلال عملکرد شیپور استاش می‌شود و بدین ترتیب عفونت از طریق شیپور استاش به‌طرف گوش میانی پیشرفت می کند و باعث ایجاد بیماری عفونت حاد گوش میانی(اوتیت مدیا) می‌شود.
متخصص گوش، حلق و بینی، جراح پلاستیک بینی و آندوسکوپی سینو دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه «اوتیت مدیا»(عفونت حاد گوش میانی)، جزء بیماری‌ های شایع گوش، حلق و بینی در کودکان است، گفت: تقریبا بیش از ۹۰ درصد کودکان در سال اول زندگی به عفونت «حاد گوش میانی» مبتلا می‌شوند.
 
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، «دکتر مسعود حسن‌پور»، با اشاره به عوامل خطرساز و زمینه ساز بروز بیماری عفونت‌های گوش میانی، افزود: کسانی که در «سال اول زندگی»، به عفونت حاد گوش میانی دچار می‌شوند، ممکن است به تعداد دفعات بیشتری در طول زندگی، به این بیماری مبتلا شوند.
 
دکتر حسن‌پور با بیان اینکه عفونت حاد گوش میانی معمولا به دنبال عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی بروز می‌کند، ادامه داد: عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی، باعث اختلال عملکرد شیپور استاش می‌شود و بدین ترتیب عفونت از طریق شیپور استاش بطرف گوش میانی پیشرفت و باعث ایجاد بیماری عفونت حاد گوش میانی(اوتیت مدیا) می‌شود.
 
علائم بیماری عفونت‌های گوش میانی
 
دکتر حسن‌پور به علائم بیماری‌های عفونت‌های گوش میانی اشاره کرد و گفت: درد گوش و تب که معمولا همراه با علایم سرماخوردگی مثل گلودرد، آبریزش بینی و سرفه است می‌تواند از علائم بیماری‌های گوش میانی باشد.
 
متخصص گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه با بیان اینکه ممکن است کودکان نتوانند احساس درد گوش خود را ابراز کنند، تصریح کرد: هرگاه کودک بی‌قرار، تحریک پذیر و ناآرام شد و یا اختلال در امر شیر خوردن وی پیش آمد، و یا لاله گوش خود را بکشد، در صورتی‌که با علایم تب و سرماخوردگی همراه باشد، باید به عفونت حاد گوش میانی مشکوک و کودک برای درمان به پزشک ارجاع شود.
 
علائم عفونت گوش میانی همراه با تجمع مایع پشت پرده گوش
 
دکتر حسن‌پور افزود: من برای این بیماری اصطلاح عفونت خاموش را به کار می‌برم، زیرا در این عفونت، کودک فقط احساس «کاهش شنوایی» دارد و هیچ شکایتی از تب، تحریک پذیری، بی‌قراری و درد در گوش خود ندارد، بنابراین ممکن است برای والدین ناشناخته باقی بماند.
 
وی به والدین توصیه کرد: اگر کودک شما در طول یک سال بیشتر از چهار یا پنج بار، دچار عفونت گوش میانی حاد شد(عفونت راجعه) و یا هر گونه شکی نسبت به کم شنوایی کودک داشته، حتما باید به پرشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه نمود، تا از نظر احتمال اوتیت سروز(عفونت مزمن گوش میانی که همراه با تشکیل یک مایع غلیظ و چسبناک در پشت پرده گوش است) بررسی شود.
 
راه‌های پیشگیری از بیماری اوتیت مدیا
 
دکتر حسن‌پور با اشاره به راه‌های پیشگیری از بیماری عفونت حاد گوش میانی(اوتیت مدیا) خاطر نشان کرد: کودکانی که در مهد کودک نگه داری می‌شوند، آنهایی که به جای «شیر مادر» با «شیشه شیر» تغذیه می‌کنند، کودکی که نارس به دنیا می‌آید، کودکانی که دچار سرماخوردگی مکرر می‌شوند و همچنین کودکانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله نقص ایمنی هستند، بیشتر از سایر کودکان در معرض ابتلاء به عفونت گوش میانی هستند.
 
وی در توضیح این موضوع تصریح کرد: با شناسایی عوامل خطرساز می‌توان از وقوع بیماری تا حد امکان جلوگیری کرد.
 
آنتی بیوتیک موثر در درمان عفونت گوش میانی
 
دکتر حسن‌پور با اشاره به نحوه درمان این کودکان گفت: درمان در نوع حاد عفونت، معمولا با آنتی بیوتیک‌هایی مانند آموکسی سیلین و براساس «دوز» دارویی(دوز دارویی عبارت است مقدار دارویی که بر اساس وزن کودک تعیین می‌شود)، شروع می‌شود.
 
وی اضافه کرد: درصورتی که پس از گذشت ۴۸ ساعت، درد فروکش نکرد، داروی قبلی(آموکسی سیلین) را به کو آموکسیکلاو یا داروهای تزریقی مانند سفتریاکسون تغییر می‌دهیم.
 
این متخصص گوش، حلق و بینی، با اشاره به اینکه گاهی اوقات در کودکانی که درد بسیار شدید داشته باشند یا دچار عفونت عارضه دار گوش میانی شده‌اند (مانند کودکی که دچار فلج عصب صورت شده باشد)، متخصص همزمان با درمان آنتی بیوتیک، سوراخی در پشت پرده گوش ایجاد می‌کند، تا «مایع» موجود در این ناحیه تخلیه شود که پس از این کار، درد گوش کودک فروکش می‌کند.
 
وی با بیان اینکه در درمان نوعی از عفونت که با تشکیل مایعی در گوش میانی همراه است(یا‌‌ همان عفونت خاموش) اظهار داشت: بر اساس جدید‌ترین مطالعات انجام شده، آنتی بیوتیک، کورتون‌های استنشاقی، کورتون‌های خوراکی و آنتی هیستامین‌ها، هیچ کدام در درمان مایع پشت پرده گوش، فایده‌ای ندارند.
 
دکتر حسن‌پور خاطر نشان کرد: اغلب این عفونت‌ها با گذشت زمان خود به خود بهبود پیدا می‌کنند، اما در صورت عدم بهبودی پس از ۴ ماه، وجود کم شنوایی قابل توجه، اشکالات ساختمانی پرده گوش که با معاینه مشخص می‌شود و اختلالات تکلم، مشکلات تحصیلی کودک و یا در کودکان مبتلا به شکاف کام، باید با مراجعه به متخصص، جهت تخلیه مایع و کار گذاشتن لوله تهویه در پرده گوش اقدام کرد.

منبع: ایلنا

۲۸ بهمن ۱۳۹۸
کد خبر : ۱۷۳
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, گوش, حلق , بینی , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید