جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۷:۵۸
Friday Mar 29, 2024 17:58
 

چند نکته درباره صرع در کودکان

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست,بیمه عمر ,صرع ,تامین اجتماعی , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: دکتر ساسان ساکت در گفت‎وگو با ایسنا، گفت: تشنج کودکان شاید به عنوان یک بیماری مطرح نباشد، اما می‎تواند یک علامت در جریان بیماری‎های مختلف باشد.
وی با بیان اینکه متاسفانه با وجود تمهیدات به کار رفته هنوز علت تشنج یافت نشده است، بیان کرد: چنانچه یک فرد دو مرتبه یا بیشتر به حمله تشنجی مبتلا شود به صرع یا اپی‎لپسی مبتلاست.
 
ساکت با اشاره به اینکه باید اهمیت این مهم برای والدین نهادینه شود، اضافه کرد: چنانچه فردی مبتلا به صرع است طی مدت 2 سال به صورت مرتب و منظم داروهای تجویز شده از سوی پزشک را مصرف کند. در این صورت اثر این بیماری و همچنین میزان حملات صرعی کاهش می‎یابد.
 
یک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان ادامه داد: حمله صرع نتیجه فعالیت سلولی بیش از حد و غیرعادی عصب کورتیکال یا غشایی در مغز است.
 
وی اضافه کرد: یکی از علائم بیماری صرع این است که فرد هنگام تشنج دچار اختلال سطح هوشیاری می‎شود و اطرافیان و زمان و مکان را نمی‎شناسد یا در هنگام شب در کف اتاق افتاده یا بدنش خشک و دست و پایش کاملا شل می‌شود.
 
این متخصص اطفال، کودکان و نوزادان اظهار کرد: یکی دیگر از علائم بیماری صرع این است که صورت فرد کاملا سیاه و کبود و دور لب‎ها و چشم‌هایش سیاه می‎شود و در اصطلاح اکسیژن‎رسانی کافی به فرد انجام نمی‎شود.
 
ساکت گفت: دست و پا زدن کودک در زمین به گونه‎ای که چهار دست و پای وی حرکت و فرد متوجه اطراف نشود، تکان خوردن یک سمت بدن با شدت و... از جمله علائم بیماری صرع است.
 
وی افزود: فردی که دچار حمله شده چنانچه بیش از 2 دقیقه این حمله به طول انجامد، باید سریع به مرکز تخصصی کودکان مراجعه شود. اگر این تشنج پنج دقیقه طول بکشد به عنوان تشنج پایدار محسوب می‌‎شود و باید فرد تحت نظر یک فوق تخصص مغز و اعصاب قرار گرفته و به سرعت درمان شود؛ چراکه احتمال آسیب جدی مغزی در این حالت وجود دارد.
 
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: در حین تشنج کودک ممکن است کنترل ادرار و مدفوع خود را از دست بدهد یا شروع به دویدن و حرکت دایره‎ای بی‎هدف دور خودش در اتاق کند و یا در برخی موارد خیره شدن کودک به معلم برای چند ثانیه و قطع ارتباط او با محیط از دیگر علائم بیماری صرع است.
۲۷ بهمن ۱۳۹۸
کد خبر : ۱۶۲
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست,بیمه عمر ,صرع ,تامین اجتماعی , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید