سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۴۵
Tuesday Apr 23, 2024 23:45

​ساخت اولین اسکلت خارجی برای کودکان مبتلا به آتروفی عضلانی نخاعی

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, ژنتیک ,ستون فقرات, اسکلت , پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: انجمن ملی تحقیقات اسپانیا موسوم به CSIC ، برای اولین بار موفق به تولید یک اسکلت خارجی برای توانبخشی کودکان مبتلا به آتروفی عضلانی نخاعی (SMA) شده است.
آتروفی عضلانی نخاعی یا Spinal Muscular Atrophy ، یکی از شایع ترین بیماری های ژنتیکی است. در این بیماری ، اعصابی که حرکت ارادی ماهیچه ها را کنترل می کنند ، تخریب می شوند و نواحی مختلفی از بدن نظیر شانه ها ، ران ها یا صورت را درگیر می سازد.
این اختلال عصبی عضلانی نادر در برخی موارد باعث می‌شود که بیمار توانایی راه رفتن را از دست بدهد. کودکانی که مبتلا به این بیماری هستند ، در برخی مواقع مجبورند برای مدت زمان طولانی در حالت دمر بخوابند. این وضعیت و عدم فعالیت منجر به عوارضی همچون کژپشتی (اسکولیوز) ، پوکی استخوان و اختلال عملکرد ریه می‌شود که ممکن است حتی در نهایت زمینه‌ساز مرگ کودک شود. اینجاست که نقش این اسکلت خارجی نمایان می‌شود. این اسکلت رباتیک قرار است توانایی راه رفتن را به کودکانی که از ناهنجاری های ستون فقرات و تحلیل ماهیچه ای رنج می برند ، بازگرداند.
بدنه این اسکلت خارجی 11.8 کیلوگرمی از آلومینیوم و تیتانیوم ساخته شده و دارای ۵ موتور حرکتی یاری رسان برای هر پا است. در هرکدام از این پاهای رباتیک ، سنسورهایی تعبیه شده تا هرگونه تنش غیرمجاز در حرکت پاهای کودک را تشخیص دهند.
پردازشگر مرکزی تعبیه شده در این اسکلت خارجی می تواند الگوی حرکت کودک را آنالیز کرده و در صورت لزوم آن را اصلاح نماید تا راه رفتن بیمار به طبیعی ترین شکل ممکن صورت بگیرد. از آنجا که کودکان در حال رشد هستند ، مفصل های این اسکلت خارجی به صورت تلسکوپی طراحی شده و می تواند همگام با کاربر خود بزرگ شوند.
باتری تعبیه شده در این اسکلت خارجی می تواند انرژی لازم برای حداکثر ۵ ساعت پیاده روی را تأمین کند. البته قرار است نمونه نهایی آن از دوام باتری بیشتری برخوردار باشد.
در حاضر سه کودک مبتلا به آتروفی عضلانی نخاعی در شهرهای مادرید و بارسلونا در حال انجام آزمایشات بالینی لازم با این اسکلت خارجی هستند و هنوز تاریخ مشخصی برای عرضه نمونه نهایی آن اعلام نشده است.

منبع: دانشجویان مهندسی پزشکی ایران

۲۵ بهمن ۱۳۹۸
کد خبر : ۱۴۸
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, ژنتیک ,ستون فقرات, اسکلت , پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید