سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۰:۳۸
Tuesday Apr 23, 2024 20:38

ناهنجاری های مادرزادی ریه و مجاری تنفسی

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, ژنتیک ,ریه, آسم, آزمایش خون , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: ناهنجاریهای مادرزادی ریه علیرغم اینکه وفور چندانی ندارند از اهمیت قابل توجهی در جراحی اطفال برخوردار میباشند. این ضایعات ممکن است در هر سنی تظاهر نمایند.

در بعضی موارد شدت ضایعات بحدی است که با حیات منافات داشته و نوزاد مرده بدنیا آمده یا در لحظات اول بعد از تولد فوت می کند در پاره ای موارد نیز ضایعه با دیسترس تنفسی در زمان تولد تظاهر می نماید و در مواردی نیز ناهنجاری بطور اتفاقی در رادیوگرافی که بعدها از ریه بیمار تهیه می شود ملاحظه می گردد.

جراحانی که مسئول انجام عمل جراحی بر روی قفسه صدری نوزادان و شیرخواران هستند بایستی بر نحوه درمان مشکلات پیچیده تنفسی این گروه سنی خاص وقوف کامل داشته باشند امروزه اینگونه اعمال جراحی در مراکز جراحی خاصی انجام می گیرد که جنبه ارجاعی دارند.

این مراکز مجهز به بخش مراقبت های ویژه دستگاه های ثبت گازهای خونی و ثبت کار قلب و گردش خون امکانات تغذیه کامل وریدی- سیستم های تهویه کمکی و پرسنل کارآزموده ای هستند که قادرند بروز تغییرات حاد را در بیمار تشخیص داده و درمان نمایند.

در غالب شیرخواران مبتلا به مشکلات تهویه ای با ماهیت مادرزادی بهبود سریع و چشمگیری با انجام عمل جراحی پدید می آید و این موضوع مشروط به آنست که ریه طرف مقابل و بخشی از ریه همان طرف از سلامتی کامل برخوردار باشد و از نظر جنینی به خوبی تشکیل شده باشد.

در بخش عمده ای از موارد مبتلایان به آترزی مادرزادی مری و پاره ای از ناهنجاریهای راههای هوایی عمل جراحی بخوبی تحمل می شود و بسیاری از شیرخواران در ظرف مدت ده روز از بیمارستان مرخص می شوند. مشکل عمده بیماران بعد از عمل جراحی ناشی از:

1-ناهنجاریهای اضافی همراه که حیات را تهدید میکنند.

2-عفونتهای ثانویه ریوی.

3-هیپوپلازی و عدم بلوغ ریوی می باشد.

امروزه به برکت استفاده از داروهای گشادکننده عروق ریوی و امکانات برقراری تهویه کمکی دراز مدت نوزادان مبتلا به هیپوپلازی شدید ریه و نوزادانی که گردش خون آنها به فرم جنینی باقی مانده است و نیز مبتلایان به فتق دیافراگماتیک شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند.

بطور کلی پیشرفتهای 10 ساله اخیر در مراقبت از نوزادان شانس زنده ماندن آنان را با انجام جراحی قفسه صدری بیش از 80% بهبود بخشیده است.

بخشی از پایان‌نامه دکترای تخصصی  

استاد راهنما: ولی ال محرابی | دانشجو: علی غفوری

منبع : پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران 

۲۴ بهمن ۱۳۹۸
کد خبر : ۱۴۴
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, ژنتیک ,ریه, آسم, آزمایش خون , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید