پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۰:۱۳
Thursday Apr 25, 2024 00:13

بیمه کودکان کار با صدور دفترچه تأمین اجتماعی آغاز شد

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست,بیمه عمر ,تامین اجتماعی , salamatkoodakan,
سلامت کودک: با تشکیل دو جلسه شورای ساماندهی کودکان کار و خیابانی و آغاز اجرای طرح بیمه کودکان کار و خیابانی این انتظار می‌رود که 11 دستگاه، نهاد و سازمان متولی بتوانند معضل و مشکل کودکان کار و کودکان کار خیابانی را سامان بخشند.
با تشکیل دو جلسه شورای ساماندهی کودکان کار و خیابانی و آغاز اجرای طرح بیمه کودکان کار و خیابانی این انتظار می‌رود که 11 دستگاه، نهاد و سازمان متولی بتوانند معضل و مشکل کودکان کار و کودکان کار خیابانی را سامان بخشند.
 
محمد لطفی، نماینده سازمان‌های مردم نهاد حوزه کودکان کار از آغاز طرح بیمه کودکان کار با ۱۲۰ کودک با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیمه سلامت ایرانیان و سازمان‌های مردم نهاد خبر داد و گفت: برای این کودکان دفتر چه تأمین اجتماعی صادر شده است. وی تأکید کرد: البته بیمه این ۱۲۰ کودک جنبه نمادین دارد و قرار است تمامی کودکان کاری که از طریق NGOها معرفی می‌شوند از این بیمه بهره‌مند شوند.
 
به گزارش ایلنا، این فعال حقوق کودکان با بیان اینکه شروع بیمه کودکان کار را می‌توان به فال نیک گرفت، ادامه داد: هنگامی که این بیمه برای تعداد زیادی از کودکان عملی شود می‌توانیم بگوییم که قدم بزرگی در زمینه حمایت از کودکان کار برداشته شده است.
 
رصد کودکان کار فاقد بیمه
 
در همین زمینه معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مصوبات پیشنهادی دومین جلسه شورای ساماندهی کودکان کار و خیابانی را اعلام کرد. احمد میدری، شناسایی کودکان کار و خیابانی فاقد بیمه از طریق بهزیستی و کمیته امداد را از مصوبات این شورا دانست و به ایسنا گفت: براساس پیگیری‌های انجام شده بحث بیمه همگانی در دولت کلید خورده و بودجه آن تأمین شده است، اما بسیاری از کودکان کار به دلایل مختلف فرهنگی یا داشتن والدین غیرایرانی، فاقد شناسنامه و بیمه هستند. وی گفت: ‌یکی از دلایلی که موفق نشدیم در این سال‌ها یک اقدام اجرایی مناسب انجام دهیم این است که از تجربیات استان‌های مختلف بهره‌مند نشده‌ایم.
 
ساماندهی کودکان کار و خیابان در چنبره اما و اگرها
 
با نگاهی به روند جمع‌آوری و ساماندهی این کودکان در سال‌های گذشته مشخص می‌شود که دستگاه‌های متولی و دخیل در این زمینه با ذکر
اما و اگرهایی هم چون فقدان آمار از کودکان کار و خیابان، بار مالی بالا و نبود نظارت کافی، فقط بخشی از کار را برعهده گرفته و حتی آن بخش را هم به صورت ناقص یا به صورت موازی کاری به انجام رسانده‌اند و با کم کاری و شانه خالی‌کردن از مسئولیت خود بر پیچیدگی مسئله افزوده‌اند. بر این اساس انتظار می‌رود با اقدامات صورت گرفته با دستگاه‌ها و مراکز کم کار و ناکارآمد برخورد مناسب صورت گیرد و از سوی دیگر وظیفه هر بخش مجدداً باز تعریف شود تا موانع، شناسایی و بر طرف شود و مسیر مشخصی برای ساماندهی کودکان کار و خیابانی تعیین شود. همچنین لازم است ضمن تقویت سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها، مبارزه با باندهای سازمان یافته که به عناوین مختلف اقدام به بهره کشی و بهره‌برداری نوین از این کودکان می‌کنند به صورت مستمر صورت گیرد و با اصلاح قوانین با متخلفان برخورد‌های شدید قانونی صورت گیرد. همچنین لازم است با تعامل با مدیریت شهری از ظرفیت‌های این بخش نیز برای ساماندهی کودکان کار و خیابانی استفاده شود.
گزارش: بیژن سورانی
منبع: روزنامه جوان
۲۳ بهمن ۱۳۹۸
کد خبر : ۱۳۴
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست,بیمه عمر ,تامین اجتماعی , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید