چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۲۸
Wednesday Apr 24, 2024 23:28

​کاواساکی شایع ترین بیماری قلبی کودکان

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , بیماری قلبی , کودک, فرزند, محیط زیست ,قلب و عروق , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: بیماری کاواساکی شایع ترین بیماری اکتسابی قلب در کودکان زیر پنج سال است که با علائمی مانند پرخون شدن مخاط دهان و زبان، قرمزی چشم بدون ترشح چرکی، بزرگ شدن غدد لنفاوی در گلو و قرمزشدن و تورم انتهای دست و پا که بیشتر شبیه بیماری سرخک و سرخچه است، مشاهده می‌شود.
دکترعبدالرضا ملک در کنفرانس علمی یک روزه بیماری های مادرزادی و ساختمانی قلب که در سالن همایش بیمارستان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: بیماری کاواساکی شایع ترین بیماری اکتسابی قلب در کودکان زیر پنج سال است.
وی افزود: کاواساکی دومین بیماری شایع روماتیست عروقی است که معمولا با درگیر کردن عروق کرونرخطرات جانی برای بیمار به همراه دارد.
استادیار دانشکده علوم پزشکی مشهد در خصوص التهاب روماتیستی عروق توضیح داد: هرچند علت این بیماری ناشناخته است اما به دنبال واکنش دارویی و یا ایجاد بعضی از عفونت های ناخواسته اتفاق می افتد که با درگیر کردن عروق کرونر یا عروق تغذیه کننده قلب منجربه بیماری کاواساکی در کودک می شود.
وی در ارتباط با علائم بالینی بیماری کاواساکی در کودکان زیر پنج سال بیان کرد: زمانیکه کودک بدون مشاهده هیچ عفونتی دچار یک تب پنج روزه شود در کنار آن علائمی مانند پرخون شدن مخاط دهان و زبان، قرمزی چشم بدون ترشح چرکی، بزرگ شدن غدد لنفاوی در گلو وقرمزشدن و تورم انتهای دست و پا که بیشتر شبیه بیماری سرخک و سرخچه است، داشته باشد تشخیص بیماری کاواساکی از سوی پزشک داده می شود.
فوق تخصص روماتولوژی اطفال ادامه داد: در موارد حاد تر این بیماری با انسداد عروق کرونر و عدم خونرسانی به عضله قلب موجب توقف قلب و نهایت مرگ بیمار می شود.
وی در خصوص دسته بندی بیماری کاواساکی از نظر شدت درگیری گفت: زمانیکه بیماران به پزشک روماتولوژیست اطفال مراجعه می کنند در ابتدا نوار قلب و اکو از بیمار گرفته می شود در دسته اول امکان دارد هیچ نشانه و مشکلی برای بیمار وجود نداشته باشد، در دسته دوم امکان دارد خیلی گذرا با درگیری بیماری مواجه باشد که قابل درمان است و جای نگرانی وجود ندارد.
دکتر ملک خاطر نشان کرد: دردسته سوم بیماری با حالت برجستگی و اتساع در جداره عروق درگیر است که با پیگیری و کنترل می توان نسبت به بهبود بیمار اطمینان داشت اما دسته چهارم و پنجم بسیار خطرناک هستند که در طی آن و بر اساس آنژیوگرافی برجستگی های عروقی متعدد و بزرگتری که جهت درمان نیاز به جراحی دارند.
وی با بیان اینکه درصد شیوع بیماری کاواساکی در هر یکصد هزار نفر چهار تا پنج درصد است، تاکید کرد: طرح شیوع این بیماری در کشور بیشتر شبیه نژاد آسیایی شرقی و نه بیماری های اروپایی و امریکایی است.
استادیار دانشکده علوپزشکی مشهد با اشاره به آمار بالای درگیری های قلب در بیماران اظهار داشت: درخصوص درمان بیماری های قلبی در مراحل اول و دوم جهت تهیه دارو با کمبود هایی به دلیل قیمت بالای داروها مواجه هستیم اما خوشبختانه تاکنون بیماری بدون دارو نبوده است.
وی وضعیت تجهیزات پزشکی قلب بیمارستان امام رضا (ع) را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: از آبان ماه سال 93 دپارتمان روماتولوژی اطفال در بیمارستان با شش تخت ایجاد شده است.

منبع: بیمارستان رضوی

۲۲ بهمن ۱۳۹۸
کد خبر : ۱۲۵
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , بیماری قلبی , کودک, فرزند, محیط زیست ,قلب و عروق , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید