جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۲:۴۲
Friday Mar 29, 2024 02:42
 

انواع بیماری قلبی کودکان چیست ؟

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , بیماری قلبی ,  کودک, فرزند, محیط زیست ,قلب , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: بیماری قلب در بزرگ سالان بسیار رایج و خطرناک است. اما در کودکان می تواند بسیار دردناک هم باشد.
بسیاری از انواع مختلف مشکلات قلبی وجود دارند که، ممکن است بر کودکان تاثیر گذار باشند. آنها می تواند شامل نقایص مادرزادی قلبی، عفونت های ویروسی که قلب را تحت تاثیر قرار می دهند، و حتی بیماری های قلبی که بعدها در دوران کودکی به علت بیماری یا سندرم های ژنتیکی به وجود آمده است باشد.
خبر خوب در مورد بیماری قلبی کودکان این است که با پیشرفت در پزشکی و تکنولوژی، بسیاری از کودکان که مبتلا به بیماری قلبی هستند می توانند به زندگی کامل خود برگردند.

 

بیماری قلبی مادرزادی
بیماری قلبی مادرزادی (CHD) نوعی از بیماری قلبی کودکان است، که با آن متولد میشوند. این بیماری معمولا ناشی از نقصهای قلبی که در هنگام تولد وجود دارد جریان می گیرد. در ایالات متحده، حدود ۱ درصد نوزادان متولد شده هر سال دارای CHD هستند.
 
 
CHD هایی که کودکان را تحت تاثیر قرار می دهند عبارتند از :
اختلالات دریچه قلب مانند محدود شدن دریچه آئورت، که جریان خون را محدود می کند.
 
سندرم قلب چپ هیپوپلاستی، جایی که سمت چپ قلب، توسعه نیافته است.
 
اختلالات شامل سوراخهای قلب، معمولا در دیواره بین اتاقها و بین رگ های خونی اصلی از قلب، از جمله:
 
نقص سپتوم بطنی
 
نقص سپتوم دهلیزی
 
آرتروسکوپی پروتز دندانی
 
 
 
چهارگوشه Fallot، که ترکیبی از چهار نقص است، از جمله:
سوراخ در جداره بطنی
 
عبور تنگ بین بطن راست و شریان ریوی
 
سمت راست ضخامت قلب
 
یک آئورت آواره
 
 
 
نقص مادرزادی قلب ممکن است اثرات درازمدت بر سلامت کودک داشته باشد. آنها معمولا با جراحی، روش کاتتر، داروها و در موارد شدید پیوند قلب درمان می شوند. بعضی از بیماری قلبی کودکان هم نیاز به نظارت و درمان طولانی مدت دارند.
 
 
آترواسکلروز
Atherosclerosis اصطلاح مورد استفاده برای توصیف ساختن پلاک های چربی و کلسترول در داخل شریان ها است. همانطور که این پلاک های چربی و کلسترول افزایش می یابند، شریان ها سفت و سخت می شوند، که باعث افزایش خطر لخته شدن خون و حملات قلبی می شود.
 
معمولا سالها طول می کشد تا آترواسکلروز پیشرفت کند. این از جمله بیماری قلبی کودکان است که به ندرت خود را نشان می دهد.
 
 
دیگرعوامل بیماری قلبی کودکان
با این حال، چاقی، دیابت، فشار خون بالا و دیگر مسائل مربوط به کودکان سلامت آنها را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد. درمان معمولا شامل تغییر سبک زندگی مانند افزایش تمرینات و تغییرات غذایی می شود.
 
 
آریتمی ها
آریتمی یک ریتم غیر طبیعی قلب است. این باعث می شود که ضربان قلب کمتر کار کند. بسیاری از انواع مختلف آریتمی ممکن است در بیماری قلبی کودکان موثر باشند، از جمله:
 
یک ضربان قلب سریع (تاکی کاردی)، شایع ترین نوع در کودکان که تاکیکارد سوپراوانتراکال است.
 
ضربان قلب آهسته (برادی کاردی)
 
سندرم طولانی Q-T (LQTS)
 
سندرم Wolff-Parkinson-White (سندرم WPW)
 
 
 
علائم آنها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
ضعف
 
خستگی
 
سرگیجه
 
غفلت
 
مشکل تغذیه
 
درمان ها بستگی به نوع آریتمی و نحوه تاثیر آن بر سلامت کودک دارد.
 
 
بیماری کاوازاکی
بیماری کاوازاکی یک بیماری نادر است که عمدتا بر کودکان تاثیر می گذارد و می تواند باعث التهاب رگ های خونی در دستان، پاها، دهان، لب ها و گلو شود. همچنین باعث ایجاد تب و تورم در گره های لنفاوی می شود. محققان هنوز مطمئن نیستند چه چیزی باعث این بیماری قلبی کودکان می شود.
 
به گفته انجمن قلب آمریکا (AHA)، این بیماری یکی از دلایل اصلی بیماری قلبی کودکان است که، به میزان ۱ تا ۴ کودک به آن دچار هستندکه، اکثر آنها زیر ۵ سال سن دارند.درمان بستگی به میزان بیماری دارد، اما اغلب شامل درمان سریع با گاما گلوبولین وریدی یا آسپرین (بوفرین) است. کورتیکواستروئیدها بعضی اوقات می توانند عوارض بعدی بیماری را کاهش دهند. بچه هایی که از این بیماری رنج می برند، اغلب برای قرار گرفتن در معرض سلامت قلب نیاز به پیگیری های مادام العمر دارند.
 
 
 
قلب شکسته
سر و صدای قلب “whoshing” ساخته شده توسط خون گردش می کند و از طریق اتاق های قلب و یا دریچه ها، و یا از طریق رگ های خونی در نزدیکی قلب کار میکند.. اغلب بی ضرر هستند. دیگر موارد ممکن است یک مشکل قلبی عروقی اساسی باشد.
 
 
تپش قلب ناشی از بیماری قلبی کودکان
بیماری قلبی کودکان
 
تپش قلب ممکن است ناشی از CHD ها، تب و یا کم خونی باشد. اگر یک پزشک علائم یک کودک سرطانی غیرطبیعی را در آن ببیند، آزمایشهای بیشتری انجام خواهند داد تا مطمئن شوند که قلب سالم است.
 
 
پریکاردیت
این وضعیت زمانی رخ می دهد که کیسه نازک یا غشایی که قلب (پریکارد) را احاطه کرده است، التهاب یا آلوده می شود. مقدار مایع بین دو لایه آن افزایش می یابد و توانایی قلب را برای پمپ کردن خون کاهش می دهد.پریکاردیت در بیماری قلبی کودکان ممکن است پس از جراحی برای بهبود یک بیماری قلبی عروقی رخ دهد یا ممکن است ناشی از عفونت های باکتریایی، سکته های قفسه سینه یا اختلالات بافت همبند مانند لوپوس باشد. درمان ها بستگی به شدت بیماری، سن کودک و سلامت کلی آنها دارد.
 
 
بیماری قلب روماتیسمی
هنگامی که بدون درمان باقی بماند، باکتری های استرپتوکوک که باعث گلودرد و تب خال می شوند نیز می توانند بیماری های روماتیسمی قلبی را ایجاد کنند.
 
این بیماری قلبی کودکان می تواند به طور جدی و دائمی به دریچه های قلب و عضلات قلب آسیب برساند (با التهاب ماهیچه ای قلب، به نام میوکاردیت). طبق گفته های بیمارستان کودکان سیاتل، تب روماتیسمی معمولا در کودکان ۵ تا ۱۵ ساله رخ می دهد، اما معمولا علائم بیماری روماتیسمی قلبی ۱۰ تا ۲۰ سال پس از بیماری اصلی نشان نمی دهد.
 
این بیماری را می توان با درمان سریع گلو با آنتی بیوتیک ها جلوگیری کرد.
 
 
عفونت های ویروسی در بیماری قلبی کودکان
ویروس ها علاوه بر ایجاد بیماری تنفسی یا آنفولانزا می توانند بر سلامت قلب نیز تاثیر بگذارند. عفونت های ویروسی می تواند باعث ایجاد میوکاردیت شود، که ممکن است بر توانایی قلب برای پمپ کردن خون در سراسر بدن تأثیر بگذارد.عفونت های ویروسی قلب نادر هستند و ممکن است علائم کمی داشته باشند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، آنها شبیه به علائم آنفلوانزا هستند، از جمله خستگی، تنگی نفس و ناراحتی قفسه سینه. درمان شامل داروها و درمان ها برای علائم میوکاردیت می باشد.
 
 
بیماری قلبی چیست؟
بیماری قلب یک اصطلاح است که یک گروه از شرایط پزشکی را شامل بیماری قلب یا عروق خونی می داند.
 
شرایط زیر به عنوان بیماری قلبی مشخص می شوند:
 
بیماری عروق کرونر
 
نارسایی قلبی
 
آریتمی، مانند فیبریلاسیون دهلیزی
 
نقص مادرزادی قلب
 
 
 
سایر بیماریهای قلب عبارتند از:
عفونت قلب
 
بیماری دریچه قلب
 
cardiomegaly (قلب غیر طبیعی بزرگ شده)
 
cardiomyopathy (یک بیماری عضلانی قلب)
 
 
 
شرایط مختلف بیماری قلبی کودکان
بیماری قلبی برای بسیاری از چیزها است که می تواند در قلب بزرگسالان و کودکان غلبه کند. تمرکز را محدود به کودکان کنید و این اصطلاح هنوز هم شامل انواع مختلفی از مشکلات است که از یک وضعیتی که هیچ نشانه ای ندارد و هرگز تشخیص داده نمی شود، به یک مشکل که شدید و به طور بالقوه تهدید کننده زندگی است که در هنگام تولد ظاهر می شود.اگر فرزند شما نقایص قلبی مادرزادی داشته باشد، به این معنی است که کودک شما با مشکل در ساختار قلبش متولد شده است.
 
برخی از نقایص مادرزادی در بیماری قلبی کودکان ساده هستند و نیازی به درمان ندارند. سایر نقایص مادرزادی قلبی در کودکان پیچیده تر است و ممکن است چندین عمل جراحی انجام شود که طی یک دوره چند ساله انجام می شود.
 
 
 
مراجعه به پزشک برای بیماری قلبی کودکان
نقص مادرزادی جدی اغلب قبل یا بعد از تولد فرزند شما تشخیص داده می شود. اگر متوجه شوید که نوزاد شما دارای علائم یا نشانه های بالا است، با پزشک کودک خود تماس بگیرید.
 
اگر فرزند شما هر کدام از علائم یا نشانه های نقص قلب را داراست، با پزشک کودک خود تماس بگیرید. دکتر فرزند شما می تواند به شما بگوید که آیا علائم کودک شما به علت ناراحتی قلبی یا وضعیت پزشکی دیگر است یا خیر.
 
ممکن است بیماری قلبی کودکان که شامل نقص های قلبی مادرزادی است، تا حدی در دوران کودکی تشخیص داده نشود زیرا کودک شما ممکن است هیچ علائمی قابل توجهی از یک مشکل نداشته باشد. اگر علائم و نشانه ها در کودکان بزرگتر دیده شود.
 
ممکن است شامل موارد زیر باشند:
 
در طول ورزش یا فعالیت کوتاه نمی تواند راحت نفس بکشد.
 
به راحتی در ورزش یا فعالیت خسته می شود.
 
کم خونی در حین ورزش یا فعالیت
 
تورم در دست، مچ پا یا پا
 
علائم مشکلات قلبی در کودکان و نوجوانان
برخی از کودکان و نوجوانان بزرگتر از آنچه که در بدنشان می گذرد آگاه هستند. اما عده ی دیگر نیستند برخی می توانند هر ضربان قلب غیر طبیعی را احساس کنند، در حالی که دیگران احساس آریتمی ندارند. هر گاه فرزند خود را بیرون می آورید برای ورزش کردن، عملکرد او را باید با دقت ارزیابی کنید.بر خلاف بزرگسالان، درد قفسه سینه به ندرت یک بیماری قلبی را در کودکان نشان می دهد، اما باید به پزشک اطلاع داد که درد قفسه سینه در بیماری قلبی کودکان با ورزش همراه است یا خیر.
 
هنگام ارزیابی مشکلات قلب در کودکان، مهم است که درک درستی از تاریخچه خانوادگی در کنار مادر و پدر داشته باشید. تیم مراقبت کودک باید از هرگونه ناگهانی غیر قابل توضیح در خانواده و همچنین هر گونه اختلالات تشنج، غرق شدن، آریتمی، و سایر علائم کودک مبتلا شده به مشکلات قلب و عملکرد غیر طبیعی قلب آگاهی داشته باشد.

منبع: اکوکاردیوگرافی

۲۲ بهمن ۱۳۹۸
کد خبر : ۱۲۳
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , بیماری قلبی , کودک, فرزند, محیط زیست ,قلب , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید