جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۸:۱۴
Friday Mar 29, 2024 18:14
 

غربالگری کوآد نوعی آزمایش خون است

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, ژنتیک ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: غربالگری کوآد نوعی آزمایش خون است که به شما نشان می‌دهد جنین در معرض خطر بیماری است یا خیر. این آزمایش برای بررسی سندرم داون (مشکل کروموزومی) و نقص لوله عصبی انجام می‌شود.
غربالگری کوآد در سه ماهه دوم بارداری، معمولا بین هفته 15 تا 20 بارداری انجام می‌شود. بهتر است آزمایش به همراه آزمایشات سه ماهه اول انجام شود. اما اگر فرصت انجام آزمایش در سه ماهه اول بارداری نبود، غربالگری کوآد باز هم اطلاعات مفیدی به ما می‌دهد.
این آزمایشات به شما کمک می‌کند بیماری های ژنتیکی و نقص های تولد را در جنین تشخیص دهید. نتایج به شما کمک می‌کند درباره انجام تست آمنیوسنتز یا سایر آزمایشات تشخیصی برای تعیین شرایط و وضعیت جنین تصمیم بگیرید.
آمنیوسنتز به شما می گوید جنین چه مشکلی دارد. غربالگری کوآد هیچ مشکلی برای جنین و مادر ایجاد نمی‌کند اما در آمنیوسنتز احتمال سقط جنین وجود دارد.
غربالگری کوآد در هفته 15 تا 20 بارداری انجام می‌شود. آزمایش خون شما مورد بررسی قرار می‌گیرد. نتایج آزمایش پس از یک هفته آماده میشود.
آزمایش مقدار 4 ماده موجود در خون شما را اندازه گیری می‌کند:
- فتوپروتئین آلفا؛ پروتئینی که توسط جنین تولید می‌شود.
- گنادوتروپین انسانی؛ هورمونی که توسط جفت تولید می‌شود.
- استریول جدا؛ هورمونی که توسط جفت و جنین تولید می‌شود.
- اینهیبین آ؛ هورمونی که توسط جفت تولید می‌شود.
جنین فتوپروتئین آلفا تولید می‌کند که از طریق جفت به جریان خون مادر منتقل می‌شود.
اگر مقدار فتوپروتئین آلفا بیش از حد انتظار باشد، به معنی چندقلو بودن جنین یا بیشتر بودن سن جنین از چیزی که انتظار داشتید، است. در برخی موارد نیز به معنی باز بودن غیرطبیعی قسمتی از بدن جنین مانند سر، شکم یا نخاع می‌باشد که باعث نشت پروتئین شده است. در موارد نادر، به معنی مشکلات کلیوی جنین می‌باشد.
 مقدار فتوپروتئین آلفا کم، استریول کم، مقدار زیاد گنادوتروپین و مقدار زیاد اینهیبین به معنی احتمال بالای سندرم داون می‌باشد.
 نتایج نشان می‌دهد در این حالت ها احتمال سقط جنین، پره اکلامپسی، تولد زودرس و مشکلات درون رحمی وجود دارد. انجام این آزمایش به شما کمک می‌کند اطلاعات بیشتری کسب کنید.
دقت غربالگری کوآد
غربالگری کوآد در تمام آزمایشات احتمال سندرم داون و نقص لوله عصبی را نشان نمی‌دهد. در برخی موارد نیاز به انجام سایر آزمایشات تشخیصی می‌باشد.
در برخی موارد نیز ممکن است غربالگری کوآد وجود مشکل در جنین را تشخیص دهد در حالی که جنین سالم است. این امر باعث نگرانی شما و انجام آزمایشات دیگر می‌شود. غربالگری کوآد حدود 85% نقص های لوله عصبی و 81% سندرم داون را تشخیص می‌دهد.
 به این معنی که اگر شما فرزندی با سندرم داون داشته باشید احتمال این که غربالگری کوآد آن را تشخیص دهد 81% است.  مقدار خطای آزمایش 5 درصد می‌باشد. این خطا نشان می‌دهد در 5 درصد موارد، آزمایش خطا نشان می‌دهد و در صورت وجود مشکل، 5 درصد موارد درست نمی‌باشد.
منبع: بارداری به‌زبان آدمیزاد
۲۱ بهمن ۱۳۹۸
کد خبر : ۱۲۲
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست, ژنتیک ,آزمایشگاه, پاتولوژی, آزمایش خون , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید