جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۰۲:۳۷
Friday Apr 19, 2024 02:37
 

ویروس کرونا از مادر به جنین منتقل می‌شود

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه,  کودک, فرزند, کرونا , crona , salamatkoodakan,
سلامت کودکان: طبق اعلام پزشکان بیمارستان کودکان ووهان چین، زنان بارداری که به ویروس کرونای جدید مبتلا شده‌اند، می‌توانند بیماری را به جنین خود منتقل کنند.
دانشمندان در چین پس از آنکه متوجه شدند یک نوزاد تازه به دنیا آمده به ویروس کرونا آلوده شده است، اعلام کردند که زنان حامله‌ مبتلا به این ویروس ممکن است بیماری را به جنین خود منتقل کنند. تولد نوزادان آلوده به ویروس کرونا، نگرانی‌ها درباره انتقال این ویروس از مادر به جنین را افزایش داده است.
از دسامبر ۲۰۱۹ که این ویروس شناسایی شده، شمار قربانیان آن پیوسته در حال افزایش است. طبق گزارشات (تا زمان نگارش این متن) تاکنون تنها در چین 632 نفر جان باخته‌ و 30553 نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند.
اکنون گزارش شده که یک نوزاد تازه متولد شده نیز به این ویروس آلوده شده است. تنها ۳۰ ساعت بعد از تولد این نوزاد در تاریخ ۲ فوریه در بیمارستان کودکان ووهان، آزمایشات نشان داد که او به کرونا مبتلا شده است.
پس از آن پزشکان ابراز نگرانی کردند که این بیماری ممکن است از مادر به جنین منتقل شود. این کشف جدید باعث تمایز ویروس کرونای جدید -که دانشمندان نام 2019-nCoV را برای آن انتخاب کرده‌اند- نسبت به نمونه‌های قبلی این ویروس (سارس و مِرس) که بحران‌های بهداشتی جهانی را ایجاد کردند، خواهد شد.
زِنگ لینگ‌کُنگ، پزشک ارشد بخش نوزادان بیمارستان کودکان ووهان می‌گوید: «این به ما یادآوری می‌کند که انتقال از مادر به فرزند یکی از راه‌های احتمالی انتقال ویروس کرونا است.»
این بیمارستان در ادامه تأیید کرد یک نوزاد دیگر نیز به این ویروس مبتلا شده و ۱۶ روز بعد از تولد علائم بیماری در او ظاهر شده است. بعد از تولد این نوزاد در ۱۳ ژانویه، پزشکان تشخیص دادند که مادر و دایه او هر دو به این بیماری مبتلا شده‌اند، و در تاریخ ۲۹ ژانویه نشانه‌های بیماری در نوزاد نیز ظاهر شد.
به گفته پزشکان، خوشبختانه وضعیت هیچ یک از این نوزادان بحرانی نیست.
دکتر زِنگ می‌گوید: «ما در حال حاضر مطمئن نیستیم که ویروس از طریق مادر این نوزاد (نوزاد دوم) به او منتقل شده است یا دایه او. اما می‌توانیم تأیید کنیم که این نوزاد در ارتباط نزدیک با بیماران آلوده به ویروس کرونای جدید بوده و این نشان می‌دهد که کودکان تازه متولد شده نیز ممکن است به این ویروس آلوده شده باشند.»
در سنگاپور، در بین افراد جدیدی که به این ویروس مبتلا شده‌اند یک کودک شش ماهه وجود دارد. شمار مبتلایان در این کشور تا کنون به ۲۸ نفر رسیده است.
در همین حال، سازمان جهانی بهداشت گزارش‌های روز چهارشنبه را که ادعا می‌کردند 21 کشور جهان از جمله چین در حال ساخت داروی جدیدی برای درمان افراد مبتلا به این ویروس هستند، رد کرد.
روز چهارشنبه یک شبکه تلویزیونی در چین گزارش داد که محققان در دانشگاه ژی‌جیانگ داروی مؤثری را برای درمان این ویروس یافته‌اند، همچنین شبکه اسکای‌نیوز اعلام کرد که محققان در تولید واکسن این بیماری پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند. این خبرها باعث شد که قیمت نفت افزایش یابد.
طارق یاسارویچ، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت، در پاسخ به سؤال‌ها در این‌باره گفت: هیچ درمان مؤثر شناخته‌شده‌ای برای ویروس 2019-nCoV یافت نشده و این سازمان توصیه می‌کند که هرگونه دارو و درمان جدید در سیستم آزمایش کنترل‌شده بررسی شود تا میزان کارایی و ایمنی آن به اثبات برسد.

 

ترجمه: مریم صدیقی

منبع: رویترز

۱۹ بهمن ۱۳۹۸
کد خبر : ۱۰۶
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, کرونا , crona , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید