جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۵:۴۳
Friday Mar 29, 2024 05:43
 

چگونه از کودکان در برابر ترس ناشی از ویروس کرونا محافظت کنیم؟

دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه,  کودک, فرزند, محیط زیست , ویروس کرونا, crona, salamatkoodakan,
سلامت کودکان: همه جا حرف از ویروس کرونا و میزان شیوع آن است. ویروسی که از چین شروع شده و به سرعت در حال گسترش به نقاط دیگر دنیاست. کودکان هم مانند بزرگسالان شاهد این اخبار بد هستند که آنها را نگران می‌کند. اما چگونه می‌توان آنها را از ترس و نگرانی ناشی از این بیماری مصون نگه داشت؟
این نوع بیماری‌های واگیردار پیش از کرونا هم رخ داده بود. بیماری‌هایی مانند ابولا و سارس هم مانند ویروس کرونا، جان افراد بسیاری را در سراسر جهان گرفته بود. اما متاسفانه ترس و وحشت ناشی از این بیماری‌ها شدیدتر از تهدید خود بیماری است که معمولا از بزرگترها به کودکان هم سرایت می‌کند. اما چگونه می‌توان در چنین روزهایی آرام باقی ماند؟
 
بنا به گفته روانشناسان، واکنش بیش از حد نشان دادن به یک موضوع استرس‌آور، طبیعی است و گاهی ما نمی‌توانیم واکنش‌های خود را مهار کنیم. افراد در اینگونه اپیدمی‌ها، شرایط را ارزیابی می‌کنند و وقتی احساس می‌کنند، موضوع خارج از کنترل آنهاست، دچار ترس و واهمه می‌شوند.
 
در حال حاضر در چین که ویروس کرونا از آنجا شایع شده است و بیش از ۱,۳ میلیارد نفر جمعیت دارد، ۷هزار و ۷۰۰ نفر مبتلا شده‌اند و از این میان ۱۷۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
 
هرچه این بیماری به کشورهای دیگر هم گسترش پیدا می‌کند، وحشت مردم هم از آن بیشتر می‌شود.
 
یکی از ویروس‌های خطرناک که اگر به آن توجه نشود، ویروس آنفلوآنزاست که هر ساله جان افراد بسیاری –معمولا افراد مسن و کودکان- را تهدید می‌کند، اما به دلیل وجود واکسن و داروهای مناسب درمان، مردم را وحشت‌زده نمی‌کند. اما آنها وقتی احساس کنند که روش پیشگیری و درمانی مناسبی برای نوعی بیماری نداشته باشند، وحشت‌زده می‌شوند.  
 
از طرفی کودکان با شنیدن حرف‌های بزرگترهای خود و همچنین شنیدن اخبار مربوط به ویروس کرونا، به علت اینکه نمی‌دانند چه اتفاقی دارد می‌افتد، بیش از بزرگترها دچار ترس و وحشت می‌شوند.
 
بنابراین ابتدا با کسب آگاهی بیشتر در مورد این نوع ویروس و روش‌های مراقبتی که هر روز به دنبال بررسی‌های بیشتر محققان به‌روزرسانی می‌شوند، خود را آرام کنید و سپس با آرامش و صادقانه با کودکان خود صحبت کنید.
 
به کودکان در مورد این ویروس جدید توضیح دهید و به آنها بگویید که تمام محققان چینی و البته دنیا، روی روش درمان بیماری ناشی از ویروس کرونا تحقیق کرده و مراقب هستند این ویروس گسترش نیابد. به آنها بگویید، این بیماری شبیه نوعی سرماخوردگی بسیار شدید است و برای پیشگیری از ابتلا باید تمام موارد بهداشتی را رعایت کنند.
 
به کودکان خود بیاموزید که چگونه باید از خودشان مراقبت کنند و سپس از آنها بخواهید تا از افکار و ترس‌های احتمالی‌شان بگویند. بدین ترتیب می‌توانید سوء‌تفاهم‌ها و ترس‌های بی‌مورد آنها را برطرف کنید.
 
صحبت کردن با کودکان و آموزش روش مراقبت از خود به آنها می‌تواند از ترس و وحشت بی‌موردشان پیشگیری کند.
 
مترجم: نادیا زکالوند
 
 منبع: خبرآنلاین به نقل از مدیکال اکسپرس
۱۹ بهمن ۱۳۹۸
کد خبر : ۱۰۴
کلیدواژه ها: دکتر حسین شهریاری , سلامت کودکان , تغذیه, کودک, فرزند, محیط زیست , ویروس کرونا,crona , salamatkoodakan,

نظر بیننده ها

امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید